Sluiting ook drama voor toeleveranciers

Lear maakt zetels voor Ford. (foto: Belga) ©BELGA

Niet alleen bij Ford Genk sneuvelen 4.337 banen. Ook de toeleveranciers komen in de problemen. Vier bedrijven zijn zelfs via een transportband met de assemblagefabriek verbonden.

Zender is één van die toeleveranciers. Het bedrijf onder meer bumpers, zijlijsten, trekhaken en spoilers voor de S-Max, de Galaxy en de Mondeo. Ford Genk is zijn enige klant. Een sluiting is 'een ramp' voor het bedrijf en zijn 99 werknemers, klonk het dinsdag al.

Ook Lear (zetels), IAC (dashboards), Strategisch Magazijn Limburg (motoren, versnellingsbakken, assen, benzinetanks) en Syncreon (bekabeling, spiegels, pedalen, uitlaten) maakten zich zorgen. De vier toeleveranciers werken letterlijk in de schaduw van Ford Genk. Hun magazijnen zijn via de 'conveyor', een 900 meter lange toeleveringstunnel, rechtstreeks verbonden met de productieband van Ford Genk.

Toen er in 1999 27 miljoen euro in werd geïnvesteerd, was de conveyor het neusje van de zalm in de toeleveringstechnologie. Dankzij de 10 meter brede tunnel kunnen de vier bedrijven just in time leveren via een automatische transportrail. Software zorgt ervoor dat voor elke geproduceerde Mondeo, S-Max of Galaxy de juiste zetels, assen, afgewerkte dashboarden, pedalen en uitlaten op het juiste moment aan de assemblageband toekomen.

Door de conveyor is het lot van Lear, IAC, Strategisch Magazijn Limburg (SML), Syncreon en hun 1.219 personeelsleden rechtstreeks aan de autofabriek verbonden.

In de buurt van de Henri Fordlaan en de Mondeolaan in Genk zijn nog tal van andere toeleveranciers te vinden die deels afhangen van de grote assemblagefabriek. Facil levert bakjes met daarin de juiste bouten en moeren, Autoneum en Carcoustics leveren isolatiemateriaal, Magna Belplas levert bumpers. Samen zijn ze goed voor bijna 600 banen.

In totaal wordt de extra tewerkstelling buiten de loonlijst van Ford Genk op zowat 4.500 banen geschat. In dat aantal zitten nog allerlei toeleveranciers van onderdelen, maar ook onderhoudsbedrijven en ingenieursbureau's. Maar ook heel wat andere bedrijven uit de buurt hebben een band met de Ford Genk. Het cateringbedrijf Deliva levert broodjes voor de automaten in de fabriek.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud