Sluitingskosten Vorst vegen winst Audi weg
De sluiting van zijn fabriek in Vorst kost de autobouwer Audi in het derde kwartaal bijna al zijn winst. De premiumdochter van de Volkswagen-groep boekt in één keer 1,3 miljard euro uitzonderlijke kosten af.
Audi maakte in het derde kwartaal op een omzet van 15,3 miljard euro een schamele operationele winst van 106 miljoen euro. Dat komt overeen met een operationele winstmarge van amper 0,7 procent, terwijl het premiummerk marges tussen 6 en 10 procent gewend is.
Dat blijkt uit de financiële resultaten die Audi dinsdag over het derde kwartaal publiceerde. Het merk kreunt naar eigen zeggen onder 'moeilijke economische omstandigheden', toegenomen concurrentie en 'de herstructurering van Audi Brussels'.
Als gevolg van de eerste twee elementen zakte de verkoop met 16 procent en kwam de omzet 5,5 procent lager uit dan in dezelfde periode vorig jaar. Maar terwijl vorig jaar in een kwartaal nog 1,18 miljard euro operationele winst werd geboekt, blijft daar nu minder dan een tiende van over.
- Audi heeft in het derde kwartaal een uitzonderlijke afschrijving van 1,3 miljard euro gedaan vanwege de sluiting van de fabriek in Vorst, wat de operationele winst bijna volledig heeft uitgehold.
- De sluiting in Vorst leidde tot spanningen tussen Audi en de vakbonden over het sociaal plan, waarbij de bonden hogere ontslagvergoedingen eisen.
- Ondanks de financiële uitdagingen en dalende verkoopcijfers van elektrische auto's houdt Audi vast aan de verlaagde winstverwachting voor het jaar.
Dat komt vooral door een minderwaarde van 1,7 miljard euro 'andere operationele resultaten' die Audi in de periode tussen juli en eind oktober boekte. Het grootste deel daarvan komt voor rekening van de reservering van 1,3 miljard euro afgelopen zomer om alle kosten van de sluiting van de fabriek in Vorst te betalen.
Behalve voor de ontslagpremies voor de 2.932 mensen die eind september nog bij Audi Brussels in dienst waren, dient dat geld voor de afschrijving van de gebouwen en de machines, voor het doorbetalen van de lonen - terwijl de voorbije maanden maar zeer sporadisch auto's werden geproduceerd - en voor de kosten voor juristen en consultants die Audi bijstaan bij het sluitingsproces.
Jobgarantie in Duitsland
Extra zuur voor de werknemers van Audi Brussels is dat de financieel directeur van Audi, Jürgen Rittersberger, dinsdag nog eens bevestigde dat voor de 54.000 werknemers van Audi in Duitsland wel degelijk een tewerkstellingsgarantie tot eind 2029 geldt. Daarmee steekt Audi in Duitsland schril af tegen volumezus Volkswagen, waar groeps-CEO Oliver Blume aan het begin van de herfst een streep door de jobgarantie tot 2030 trok.
Woensdag komen de vakbonden en de directie van Audi Brussels opnieuw samen om een sociaal plan op te stellen. De gesprekken lopen al weken bijzonder stroef, maar kregen vorige week een extra impuls toen Audi eindelijk definitief de sluiting van de fabriek in Vorst aankondigde. Eind februari 2025 rolt bij Audi Brussels de laatste Q8 e-tron van de band en komt een einde aan driekwarteeuw autoproductie aan de Britse Tweedelegerlaan in Vorst.
De 1,3 miljard euro die Audi voor de sluiting van zijn Brusselse fabriek opzijzet, is een fors bedrag in vergelijking met de 615 miljoen euro die Caterpillar in 2017 uittrok voor de sluiting van zijn vestiging in Charleroi en de 580 miljoen euro die Ford in 2014 reserveerde voor het opdoeken van zijn fabriek in Genk.
Audi heeft echter zijn hakken in het zand gezet bij de onderhandelingen over het sociaal plan. De directie zegt zich te baseren op een benchmark van ontslagvergoedingen bij andere bedrijfssluitingen, maar de vakbonden doen het voorstel af als ondermaats. De werknemersvertegenwoordigers kijken vooral naar de torenhoge vergoedingen die de Volkswagen-groep de voorbije jaren betaalde bij eerdere saneringen in Duitsland.
Nog winst
De bonden wijzen erop dat Audi en zijn moederbedrijf Volkswagen ondanks de crisis nog altijd winstgevend zijn, iets wat bij het faillissement van Van Hool eerder dit jaar niet gezegd kon worden. Daar vielen de getroffen werknemers terug op een uitkering van het fonds voor bedrijfssluitingen. Audi kan daar geen beroep op doen.
De kwartaalcijfers van Audi vormen extra munitie voor de eisen van de vakbonden over een stevige ontslagvergoeding. Audi blijft zelfs winstgevend als het in één kwartaal een volledige fabriekssluiting in de boeken opneemt.
Uit de kwartaalcijfers blijkt nog maar eens dat de productieband van de Audi-fabriek in Vorst dit jaar vaker stilstond dan liep. In de eerste negen maanden werden bij Audi Brussels 14.812 auto's gemaakt, amper een derde van het aantal dat een jaar geleden geproduceerd werd, wat toen al weinig was door aanhoudende onderdelentekorten.
Maar ook zonder de sluitingsperikelen in Vorst heeft Audi het moeilijk. Ondanks een grootschalig modellenoffensief verkoopt het premiummerk steeds minder volledig elektrische auto's. In de eerste negen maanden van dit jaar zakte het aantal verkochte elektrische Audi's met een kwart naar 113.175 stuks: amper 9 procent van zijn totale productie. Concurrenten als BMW (17%) en Mercedes-Benz (9,3%) doen het beter.
Toch houdt financieel directeur Rittersberger vast aan de - in juli nog verlaagde - winstverwachting voor heel het jaar. De omzet zal ergens 'onderaan de vork' tussen 63 miljard en 68 miljard euro uitkomen en daarop zal een operationele winst van 6 tot 8 procent geboekt worden.
Meest gelezen
- 1 Urenlang ondervraagd en huizen doorzocht: Didier Reynders verdacht van witwassen via loterijspelen
- 2 Ondernemer Filip Balcaen mengt zich in dealjacht onder verzekeringsmakelaars
- 3 Vooruit legt nultolerantie alcohol op federale onderhandelingstafel na ongeval Tom Waes
- 4 Belasting op fossiele bedrijfswagens dreigt met 10 procent te stijgen
- 5 Antwerpse diamantwijk in ‘zwaarste crisis ooit’ door boycot, labostenen en afhakende Chinezen