Sputterende Chinese motor treft Punch Powertrain

De slabakkende Chinese markt doet de Limburgse versnellingsbakkenmaker Punch Powertrain pijn, maar er is volgens CEO Cor van Otterloo geen reden tot grote ongerustheid. 'De verkoop van ons nieuwste model gaat als een speer.'

Punch Powertrain uit Sint-Truiden, dat automatische versnellingsbakken (CVT's) produceert, ondervindt net als vele toeleveranciers in de autosector ook de impact van de slabakkende Chinese markt. 'We maken twee types versnellingsbakken, een ouder en een innovatiever model', zegt CEO Cor van Otterloo. 'De verkoop van dat tweede model gaat sinds vorige zomer als een speer, maar van het eerste hebben we er in de tweede helft van dit jaar 35 à 40 procent minder verkocht, omdat de automarkt in China het moeilijk heeft.'

Het versnellingsbakkenbedrijf, sinds 2016 in handen van het Chinese privéconglomeraat Yinyi, groeide de voorbije jaren fors. De Chinese groep bleef investeren, zowel in Limburg als in China. In Ningbo opende Punch in februari nog een nieuwe fabriek, ook in Sint-Truiden werd geïnvesteerd. Punch stelt in Sint-Truiden zo'n 1.300 mensen tewerk. Het verdrievoudigde in drie jaar tijd zijn omzet naar zo'n 800 miljoen euro, vooral door de grotere vraag uit China.

Economische werkloosheid

Maar omdat er al een tijd zand zit in de Chinese motor, heeft Punch in Sint-Truiden sinds de tweede jaarhelft af te rekenen met economische werkloosheid. '140 van onze 300 operatoren, die de oudere CVT's produceren, werken sinds eind augustus afwisselend een week wel en een week niet', aldus Van Otterloo. 'Een 20-tal bedienden die verbonden zijn aan die productie, zoals ploegleiders, stempelen ook de laatste twee weken van december, uit solidariteit met die arbeiders. (met klem) Maar berichtgeving in andere media als zou er onrust zijn in Sint-Truiden, is stemmingmakerij. De 160 operatoren die de nieuwste versnellingsbakken produceren, hebben dit jaar bijvoorbeeld nog geen dag moeten stempelen.'

Volgens Raf Dal Cero, secretaris van ABVV Metaal, houdt de Punch-directie hen niet echt op de hoogte over de toekomst, waardoor de bonden de werknemers niet zouden kunnen geruststellen. 'Omdat wij nu op tafel geklopt hebben, zullen bonden en directie in de tweede helft van januari om de tafel zitten', zegt Dal Cero.

CEO Cor van Otterloo spreekt die vakbondskritiek tegen. 'Wij hebben de bonden zélf uitgenodigd voor die vergadering. Zoals we sowieso elke twee maanden met hen om de tafel zitten.' Van Otterloo verwacht ook dat de automarkt in China binnenkort opnieuw aantrekt. 'Chinese consumenten wachten nu bijvoorbeeld met de aankoop van een auto omdat nieuwe wetgeving over emissies op til is, voor vijf regio's die samen goed zijn voor de helft van de autoverkoop in het land. Ze willen geen verouderd model kopen dat niet in orde is met die wetgeving. De Chinese overheid heeft nu beslist die wetgeving niet in 2020, maar al volgend jaar van kracht te laten gaan. Omdat daarover nu duidelijkheid is, zal de verkoop er weer op gang komen.'

PSA-groep

Van Otterloo verwijst ook nog naar het belangrijke contract met PSA, de Franse groep boven de merken Peugeot en Citroën, dat in 2021 start. Punch Powertrain zal vanaf dan de automatische transmissies leveren voor de toekomstige generatie hybride auto's van PSA. Op termijn wordt gerekend op een productie van 800.000 versnellingsbakken per jaar voor Europa.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud