Advertentie

SUV populairder, maar minder 4x4 dan ooit

Een van de vijf best verkochte terreinwagens, de Peugeot 2008, is überhaupt niet als 4x4 te koop. ©rv

Een op de vijf nieuw verkochte auto’s in ons land is een terreinwagen. Maar ze zijn kleiner dan ooit en je duikt er doorgaans beter ook niet de wildernis mee in.

De liefde van de Belg voor de hoog op hun poten staande SUV’s (sports utility vehicle) lijkt onverzadigbaar. Ze zijn de hit van de showroom. Volgens cijfers van de autosectorfederatie Febiac zijn er in de eerste zes maanden van dit jaar 54.407 verkocht. Dat is in een stabiele automarkt 10 procent meer dan vorig jaar en al meer dan in heel 2008 samen. Tegenover tien jaar geleden is sprake van een verviervoudiging.

Volgens Febiac-woordvoerder Joost Kaesemans is de populariteit van het segment vooral te danken aan het avontuurlijke imago dat aan de auto’s kleeft. ‘Vooral bij ouderen zijn de SUV’s populair vanwege de gemakkelijkere hogere instap en het veiligheidsgevoel dat zo’n auto geeft’, zegt Kaesemans. Ook gezinnen kiezen steeds vaker voor een terreinwagen, waardoor het segment alleen de kleine familiewagens (zoals de Volkswagen Golf en de Ford Focus) nog voor zich moet dulden.

Vierwielaandrijving

Maar ondanks hun stoere uiterlijk zijn de meeste SUV’s niet langer geschikt om buiten de geasfalteerde wegen te gebruiken. Slechts een kleine minderheid van de SUVkopers kiest voor de duurdere variant met vierwielaandrijving. Bij Hyundai schat men dat slechts een op de acht verkochte populaire IX35’s daadwerkelijk vierwielaandrijving heeft. Bij Dacia is te horen dat bij de Duster 15 tot 20 procent van de kopers voor aandrijving op alle wielen kiest. Twee van de vijf best verkochte terreinwagens, de Renault Captur en de Peugeot 2008, zijn überhaupt niet als 4x4 te koop.

Autoverkopers vreesden dat de verandering van de Belasting op Inverkeerstelling (BIV) in 2012 de doodssteek voor de SUV zou betekenen. De hoogte van de autotaks in Vlaanderen werd toen immers afhankelijk van de milieu-impact van auto’s. Daardoor steeg bijvoorbeeld de belasting op de Porsche Cayenne van 4.957 euro naar 10.000 euro.

Kleiner en zuiniger

Die gewijzigde BIV lijkt wel zijn sporen na te laten in de SUV-verkoop: de bestverkopende terreinwagens van vandaag zijn aanzienlijk kleiner, zuiniger en goedkoper dan de populairste modellen van vijf jaar geleden. De Audi Q5 en de Volvo XC60 zijn uit de top 5 verdwenen.

In de plaats daarvan zijn goedkope, kleine en zuinige terreinwagens als paddestoelen uit de grond geschoten. Er is nauwelijks nog een automerk te vinden dat geen SUV in zijn gamma heeft. Terwijl de best verkochte Nissan Qashqai in 2009 nog tot de goedkoopste populaire terreinwagens behoorde, is het nu een van de duurste modellen in de top 5.

Hybride

‘De grote terreinwagens hebben duidelijk aan belang ingeboet. Je ziet duidelijk dat de populaire SUV’s doorgaans zijn uitgerust met zuinige dieselmotoren die maar weinig meer verbruiken of meer CO2 en schadelijke stoffen uitstoten dan het basismodel waarvan ze zijn afgeleid. Daar komt bij dat dit soort modellen zich doorgaans makkelijk lenen voor hybride aandrijvingen en de bijbehorende batterijpakketten’, zegt Kaesemans.

Bij Renault, BMW, Mercedes-Benz en Hyundai verwachten de woordvoerders unaniem dat de terreinwagen de komende jaren nog aan populariteit wint, vooral door een nog altijd groeiend aanbod van compacte modellen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud