SUV-succes doet D'Ieteren winstprognose verhogen

©Lieven Van Assche

De Brusselse familieholding verhoogt zijn winstprognose na uitstekende halfjaarresultaten. Maar de Italiaanse schriftjesmaker Moleskine blijft een zorgenkind.

Axel Miller, de CEO van D'Ieteren , kon woensdagavond goede cijfers voorleggen. De beursgenoteerde autogroep zag de volledige omzet in de eerste jaarhelft 8,9 procent groeien tot 4 miljard euro. 

De aangepaste bedrijfswinst groeide 17,8 procent tot 154,9 miljoen euro. Door de goede resultaten verhoogt D'Ieteren zijn winstprognoses voor 2018 van '5 à 10 procent' naar '10 à 15 procent'. 

SUV

Vooral D'Ieteren Auto, de invoerder van de Volkswagen-merken, presteerde sterk. D'Ieteren Auto krikte zijn opzet 9,4 procent op tot net geen 2 miljard euro. De aangepaste winst steeg 31,1 procent tot 92 miljoen euro. Daardoor verhoogt D'Ieteren de winstprognose voor zijn autotak van 'lichte groei' naar een groei van 15 procent.  

De sterke groei is vooral te danken aan het enorme succes van comfortabele terreinwagens (SUV), zoals de onlangs gelanceerde VW T-Roc. Daardoor verstevigde Volkswagen zijn marktleiderschap op de Belgische automarkt. Door de invoering van de nieuwe WLTP-uitstoottesten verwacht D'Ieteren in de tweede helft van het jaar een iets zwakkere autoverkoop. 

Ook Belron presteerde goed. De autoglashersteller, bekend van het merk Carglass, zag zijn omzet 8,3 procent stijgen tot bijna 2 miljard euro. Het aangepaste bedrijfsresultaat steeg 26,8 procent tot 146 miljoen euro. D'Ieteren verhoogt daardoor de verwachte winstgroei van 'high single digit' naar 15 procent. 

D'Ieteren verkocht begin februari 2017 een kleine helft van zijn aandeel in Belron aan de private equitygroep CD&R, en hield zelf 55 procent over. De halfjaarresultaten rekenen die verkoop voor het volledige 2017 mee.

Luxe

Alleen bij zijn jongste aanwinst, Moleskine, verandert D'Ieteren niets aan de prognoses. De Italiaanse schriftjesmaker, die D'Ieteren in 2016 verrassend overnam, zag zijn omzet weliswaar 12,5 procent stijgen tot 72,7 miljoen euro.

Maar het bedrijfsresultaat van het sputterende bedrijf daalde naar 0,4 miljoen euro. Die minieme winst is onder meer te wijten aan de situatie in Japan, waar D'Ieteren zijn distributeur buiten gooide.

Opvallend is dat de onlineverkoop van Moleskine, die volgens CEO Miller geen luxemerk maar een premiummerk is, niet steeg. Dat wijt het merk aan IT-problemen en aan het feit dat Moleskine zijn blitse digitale pen pas in juni lanceerde. 

Bij D'Ieteren nuanceerden ze de online stagnatie dan ook snel. 'De website dient er ook toe om de awareness te ondersteunen, eerder dan echt te verkopen. Daarvoor rekenen we vooral op onze eigen winkels en de distributeurs', klonk het.

We hebben tijd (voor een volgende overname). Voor een groep die in 1805 is gesticht, maakt een paar jaar niet het verschil.
Axel Miller
CEO D'Ieteren

Over de zoektocht naar de langverwachte grote prooi waarin D'Ieteren zijn enorme cashberg kan investeren, kon Miller enkel melden dat er een 'constant debat' is. 'We zijn niet gehaast', zei de CEO. 'We hebben tijd. Voor een groep die in 1805 is gesticht, maakt een paar jaar niet verschil.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content