Terugroepactie Dieselgate niet verplicht in Vlaanderen
Vlaanderen kan eigenaars van een ‘sjoemeldiesel’ van VW niet verplichten hun auto te laten herstellen. In heel Europa komt de terugroepactie traag op gang.
Precies een jaar geleden gaf de Duitse autobouwer Volkswagen toe dat hij in 11 miljoen dieselmodellen van VW, Audi, Skoda en Seat ‘sjoemelsoftware’ had geïnstalleerd. Die kon een testomgeving in het labo herkennen en er dan voor zorgen dat de wagen minder schadelijke stikstofoxide (NOx) uitstootte.
Om de sjoemelsoftware te neutraliseren, hebben de ingenieurs van Volkswagen een software-update bedacht, die voor heel Europa is goedgekeurd door de Duitse instantie KBA. Maar terwijl VW en de Belgische invoerder D’Ieteren aanvankelijk beklemtoonden dat de terugroepactie voor alle auto’s verplicht was, blijkt dat uiteindelijk maar in vier landen, waaronder Duitsland, het geval.
Want hoewel de goedkeuring van een auto op Europese niveau gebeurt, zijn het de lidstaten die de controles uitvoeren en die de wagens die niet voldoen, moeten terugroepen. De Belgische overheden hadden heel wat tijd nodig om uit te zoeken wie waarvoor bevoegd was.
Wij ijveren ervoor dat alle auto’s worden hersteld.
Nu is de Vlaamse overheid tot de conclusie gekomen dat ze niet over een rechtsgeldige basis beschikt om VW-bezitters te verplichten hun voertuig binnen te brengen. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) had eerder al laten verstaan VW-eigenaars niet te willen straffen voor een situatie waarvoor ze zelf niet schuldig zijn.
‘Wij ijveren ervoor dat alle auto’s worden hersteld’, beklemtoont Jean-Marc Ponteville, woordvoerder van D’Ieteren. Maar niet elke VW-rijder gelooft dat de update het gesjoemel oplost en tegelijk geen enkele impact heeft op de prestaties, het verbruik of de restwaarde van zijn auto, zoals VW bij hoog en bij laag beweert.
Intussen bleek ook dat VW een jaar na zijn biecht nog niet ver staat met de ‘recall’ van zijn sjoemeldiesels. Het Duitse KBA heeft voorlopig de update voor ongeveer 60 procent van de 8,5 miljoen Europese sjoemeldiesels goedgekeurd, zei een VW-manager in het bedrijfstijdschrift van VW dat gisteren verscheen. Amper 10 procent van de Europese auto’s heeft de update achter de rug.
In België zijn al ruim 20.000 van de 320.000 besmette sjoemeldiesels hersteld. 50.000 klanten hebben van D’Ieteren een uitnodiging gekregen. Die klanten hoeven niet meteen naar de garage te rijden, ze kunnen de update ook combineren met een onderhoudsbeurt of een andere herstelling. D’Ieteren stuurt klanten twee herinneringen als ze niet opdagen. De Belgische herstelactie zal zeker tot 2017 voortduren.
Meest gelezen
- 1 Conner Rousseau (Vooruit): ‘Een stad als Antwerpen moet door serieuze mensen bestuurd worden, niet door extremen’
- 2 De must-reads van het weekend
- 3 Gentse start-up Think Tomato: ‘Toen ik van de stress veel was afgevallen, zei mijn vader: ‘Het hoéft niet, dat ondernemen’’
- 4 Fors meer ‘eendagszieken’ sinds doktersbriefje niet meer nodig is
- 5 Explosie aan snipperdagen maakt werkgever wantrouwig