Tesla meer waard dan General Motors

Op 'simpele' trajecten zoals snelwegen rijden Tesla's vandaag al autonoom, ook in BelgiĆ«. Later dit jaar wil Tesla software uit de doeken doen die de wagens 100% zelfrijdend maakt. ©Dieter Telemans

De waarde van alle uitstaande aandelen van de fabrikant van elektrische wagens geeft alweer een Amerikaans icoon het nakijken.

Het aandeel van Tesla is de laatste tijd in goede doen. Vorige maand kocht een stel Chinezen - beter gekend als internetconglomeraat Tencent - een belang van 5 procent in het bedrijf, een duidelijke motie van vertrouwen. Kort daarna verbaasden de productiecijfers voor het eerste kwartaal: Tesla leverde nooit meer elektrische wagens. 25.000 fonkelende modellen verschenen op de opritten en in de garages van klanten.

Nog geen week nadat de marktkapitalisatie van Ford onder die van Tesla zakte, gaat ook General Motors voor de bijl. Dat was Tesla niet gelukt als de twee mastodonten niet van hun pluimen hadden gelaten. De totale waarde van alle aandelen Tesla bedraagt nu iets meer dan 51 miljard dollar, terwijl Ford in 2014 net niet de 70 miljard aantikte.

©Mediafin

GM levert wel een pak meer auto's in eigen land, en blijft met enorme voorsprong marktleider in de VS. Tesla kaapte in januari net geen 0,2 procent marktaandeel weg in z'n thuismarkt, terwijl General Motors voor 17,2 procent van de nieuwe leveringen tekende. Ford zat toen aan 15 procent, Fiat Chrysler (13,3%) vervolledigde het podium. Daarna volgen een rist Japanse (Toyota, Nissa, Honda) en Koreaanse (Hyundai-Kia) fabrikanten.

Maar dat het potentieel van Tesla een pak hoger ingeschat wordt dan al die concurrenten samen valt niet te ontkennen. Dat is ook GM niet ontgaan, dat er de voorbije maanden alles aan deed om Tesla te verbieden rechtstreeks te verkopen aan klanten in verschillende Amerikaanse staten. De traditionele autofabrikant houdt liever het model van franchisehouders met blinkende toonzalen in stand.

Ook zelfrijdende wagens staan op de roadmap van GM. Vorig jaar hoestte het 1 miljard dollar op voor de startup Cruise Automation. Tesla is ook op dat vlak de te kloppen tegenstander: de recentere versies van de luxesedan Model S rijden (ook in Belgiƫ) hun bestuurders al handenvrij richting hun bestemming op snelwegen. Nog voor het einde van dit jaar wil topman Elon Musk van Tesla zijn hoge ambities waarmaken: zijn bedrijf verscheept nu al vierwielers met de nodige hardware aan boord om op een dag 100% autonoom te rijden.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud