Tesla pakt uit met slimme, supersnelle 4x4

©REUTERS

De buzz die Tesla-baas Elon Musk vorige week creëerde, kende donderdagavond een onverwachte ontknoping. De Amerikaanse fabrikant van elektrische wagens kwam niet met een nieuw model op de proppen, maar met een nieuwe, supersnelle en intelligente versie van ‘Model S’.

Op 2 oktober stuurde Musk een mysterieuze tweet de wereld in waarin hij een persconferentie aankondigde over ‘D and something else’. Een slimme zet van de charismatische bedrijfsleider want het aandeel Tesla  schoot prompt 6 procent de hoogte in. Velen gingen er van uit dat er een nieuw model zal aan te komen, wellicht goedkoper en dus voor een breder publiek dan ‘Model S’. Die wagen vind je bij ons niet onder de 66.000 euro.

About time to unveil the D and something else pic.twitter.com/qp23yi59i6— Elon MuskVerified account (@elonmusk) 2 Oct 2014


Maar de gissers hadden het dus bij het verkeerde eind. Op een event op Hawthorne Municipal Airport, net buiten Los Angeles, onthulde Musk donderdagavond een nieuwe versie van het bestaande ‘Model S’: een snellere versie met aandrijving op de vier wielen. De enigmatische ‘D’ staat gewoon voor ‘dual’, omdat er twee motoren zijn, vooraan en achteraan.

De wagen trekt op tot 60 mijl per uur (96,6 km/u) in iets meer dan 3 seconden en haalt een top van 249 km/uur. De ‘D’ is daarmee een van de snelste sedans ooit volgens Tesla. De actieradius bedraagt 275 mijl, 10 meer dan de achterwielaangedreven versie.

De ‘D’ imponeert echter het meest door enkele opmerkelijke 'snufjes'. Zo leest een computer de snelheidsaanduidingen en wordt de snelheid daarop direct afgestemd. De wagen kan ook zichzelf parkeren nadat de bestuurder is uitgestapt en detecteert met een systeem met 12 sensoren of er voetgangers in de buurt zijn. Voorts is de auto voorzien van een antibotsingsysteem dat voorliggers detecteert bij mist, sneeuw of - iets minder nodig in onze contreien - een zandstorm.

Proefrit met de Tesla P85D

Met die nieuwe mogelijkheden heeft Musk al een deel van het zelfbesturingssysteem (‘autopilot’) gerealiseerd dat hij een jaar geleden aankondigde. Hij zei toen dat Tesla’s over drie jaar 90 procent van het rijden autonoom zouden kunnen doen, zonder tussenkomst van mensen. Op bovenstaand filmpje is te zien hoe de Tesla D het er van af brengt op een testcircuit; rijden op de openbare weg is natuurlijk nog iets anders.

Van de ‘D’ zullen drie varianten aangeboden worden – de 60D, 85D en P85D -, telkens met een andere batterijcapaciteit. Het topmodel (P85D) zou vanaf december geleverd worden, de andere versies in februari.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud