Toeleveranciers Ford Genk sluiten

De toeleveranciers van Ford-Genk kondigen hun sluiting aan. (Foto: Belga) ©BELGA

De Ford Genk-toeleveranciers SML, Lear, IAC en Syncreon sluiten de deuren. Met bijna uitsluitend Ford als klant kunnen de bedrijven na de sluiting van de fabriek in Genk niet overleven.

Bij de vier bedrijven werken ongeveer 1.500 mensen. Zoals gevreesd na de aankondiging van de sluiting van de Ford-fabriek in Genk, kunnen die bedrijven geen zelfstandig bestaan leiden. Hun activiteiten zijn immers bijna volledig toegespitst op Ford Genk. De toeleveranciers zullen wel nog voortwerken op het ritme van Ford Genk. Dat wil zeggen dat er mogelijk nog tot 2014 prestaties geleverd worden.

SML, dat motoren en ophangingen voor wagens assembleert, was het eerste van de vier rechtstreekse Ford-toeleveranciers dat de sluiting officieel bekend maakte. Kort nadien werd op ondernemingsraden bij de andere toeleveranciers dezelfde beslissing aangekondigd.

'We hebben zonet de mensen geïnformeerd', zegt Hasan Duzgun, hoofdafgevaardigde van het ACLVB bij SML. 'Heel wat mensen zijn naar het bedrijf gekomen om de formele beslissing te vernemen. De duidelijkheid over hun lot is er nu. We zullen nu de procedure in het kader van de wet-Renault opstarten. Het spreekt voor zich dat we daarbij dezelfde voorwaarden zullen eisen als de mensen bij Ford.'

Dat precies nu de sluiting wordt aangekondigd, heeft te maken met het feit dat de laatste arbeider die voor brugpensioen op 50 jaar in aanmerking kan komen, zopas 50 is geworden. Vanaf 1 januari vervalt sowieso de mogelijkheid om op die leeftijd op vervroegd pensioen gestuurd te worden.

'Dezelfde behandeling'

Volgens de VRT-nieuwsdienst gaat de Vlaamse regering de ontslagen arbeiders van de toeleveranciers alvast op dezelfde manier behandelen als die van Ford Genk. 'De Vlaamse regering heeft tot nu toe geen onderscheid gemaakt tussen de werknemers', tekende de VRT op bij minister-president Kris Peeters. 'We hebben altijd uitdrukkelijk onderstreept dat we een oplossing zoeken voor zowel de werknemers van Ford als van de toeleveranciers.' Peeters gaat ervan uit dat de vakbonden dat ook doen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud