M/V van de dag

Toni Piëch plant grote sprong voorwaarts in auto-industrie

©Uli Deck/dpa

De 42-jarige nazaat van de Duitse Porsche- en Volkswagen-dynastie schroeft de ambities gevoelig op voor zijn elektrische sportwagenmerk Piëch Automotive.

Anton 'Toni' Piëch, de achterkleinzoon van de auto-icoon Ferdinand Porsche en een van de 13 kinderen van Volkswagen-patriarch Ferdinand Piëch, waagt de grote sprong voorwaarts in de auto-industrie. Piëch Automotive, de start-up die hij vijf jaar geleden samen met zijn zakenpartner Rea Stark Rajcic oprichtte, kondigde maandag aan vers groeikapitaal te hebben bijgetankt bij de techmiljardair Peter Thiel.

Ook haalde Piëch Automotive enkele zwaargewichten uit de branche aan boord. De Zwitserse ontwerper van elektrische sportwagens benoemde Matthias Müller, de vroegere topman van Volkswagen, als voorzitter. Tegelijk trok het bedrijf enkele oudgedienden van Porsche en Tesla aan voor sleutelfuncties. Dat geeft aan welke concurrenten Piëch in het vizier neemt.

De liefde voor auto’s was er van jongs af, maar al die managers met hun haantjesgedrag vond ik verdacht.
Anton Piëch
Medeoprichter Piëch Automotive

Je zou geneigd zijn te denken dat er motorolie stroomt door de aders van de 42-jarige nazaat van de Duitse Porsche- en Volkswagen dynastie. Toch stapte hij naar zeggen met behoorlijk wat tegenzin in de autobranche. ‘De liefde voor auto’s was er van jongs af,' zei Piëch vorig jaar in de Duitse zakenkrant Handelsblatt, 'maar al die managers met hun haantjesgedrag vond ik verdacht.' Zijn knorrige vader, die vorig jaar overleed, liet eerder verstaan dat hij niets te maken wilde hebben met de autoavonturen van zijn zoon.

‘Wetten, das….?’

Piëch, die op een elitekostschool in het Zwitserse Zuoz zat, begon zijn loopbaan als journalist. Eerst op de regioredactie van de Zürichsee-Zeitung en later in China, nadat hij sinologie had gestudeerd aan de Amerikaanse Princeton-universiteit. Maar geleidelijk aan werd de ondernemer in hem wakker. Hij probeerde het eerst in de media, met de productie van een documentaire over de geschiedenis van de auto en een poging het in Duitsland razend populaire spelprogramma ‘Wetten, dass…?’ in China te lanceren.

170.000
Prijskaartje
Het prijskaartje van de elektrische Piëch Mark Zero zou tot 170.000 euro oplopen.

Toen dat op niets uitdraaide, besloot Piëch zijn kans in de auto-industrie te wagen. De branche kreeg de voorbije jaren de ene klap na de andere, met onder meer een reeks sjoemelschandalen over uitstootgassen en de opkomst van elektrische wagens. Maar dat biedt volgens Piëch net mogelijkheden voor nieuwe, kleinere spelers. Die kunnen sneller op uitdagingen reageren dan de logge mastodonten die zijn voorouders uit de grond stampten, meent hij.

Piëch, wiens hipsterbaardje en sneakers afsteken tegen de gladgeschoren en in een strak pak gehesen autobonzen, meet zich liever het profiel van een hippe starter aan. Voor Piëch Automotive haalde hij de mosterd bij grote Amerikaanse techbedrijven. Zoals Apple voor de productie van zijn iPhones met Chinese toeleveranciers werkt, wil Piëch voor de productie van zijn wagens partnerschappen met start-ups en techbedrijven opzetten. Al zullen zijn wagens nooit een massaproduct worden als de iPhone. Voor de Mark Zero-sportwagen zou het prijskaartje rond 150.000 à 170.000 euro schommelen.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud