Toyota stapt in het kapitaal van Mazda

Toyota en Mazda gaan een alliantie aan. Die werd vrijdag in Tokio bezegeld met een handdruk tussen Akio Toyoda (links), de topman van Toyota, en zijn evenknie Masamichi Kogai van Mazda. ©EPA

De twee Japanse autobouwers gaan ook samen een fabriek neerpoten in de Verenigde Staten.

Na ruim twee jaar van gesprekken hebben de Japanse autobedrijven Toyota en Mazda een alliantie gesloten. Die werd vrijdag wereldkundig gemaakt.

Ze wordt bezegeld door kruisparticipaties, wat wil zeggen dat ze in elkaars kapitaal gaan stappen. Dat is vooral zo voor Toyota dat in de herfst voor 50 miljard yen (385 miljoen euro) nieuwe aandelen gaat kopen van Mazda. Dat belang zal goed zijn voor 5,05 procent van het kapitaal. Mazda neemt een veel kleiner belang (0,25%) in Toyota, de grootste Japanse autobouwer en een van de grootste ter wereld.

Het is erg ongebruikelijk voor Toyota om in andere bedrijven te investeren. De voorbije jaren kocht het wel een minderheidsbelang in het eveneens Japanse Isuzu Motors. En vijf decennia geleden sloot het een alliantie met Hino Motors en Daihatsu.

Een ander punt van samenwerking wordt de bouw van een gezamenlijke fabriek in de Verenigde Staten, een investering van 1,6 miljard dollar. De fabriek moet in 2021 operationeel zijn en is goed voor een capaciteit van 300.000 wagens per jaar. Er kunnen tot 4.000 nieuwe jobs ontstaan. Mazda heeft nu nog geen vestiging in de VS en voert er wagens in uit Mexico en Japan. Het zal er SUV's bouwen, terwijl Toyota er de Corolla van de band wil laten rollen.

De Amerikaanse president Donald Trump had, voordat hij verkozen werd tot president, al forse kritiek geuit op Toyota wegens de plannen van het Japanse bedrijf om een nieuwe fabriek te bouwen in Mexico. Die is momenteel in aanbouw. Trump drong er bij Toyota en andere Japanse autobouwers op aan om te investeren in de Verenigde Staten, wat nu dus gebeurt.

De twee bedrijven gaan ook samen elektrische auto's ontwikkelen, een terrein waar Toyota de inspanningen aan het opvoeren is. Tot nu toe gaf de autoreus vooral de voorrang aan hybride voertuigen en waterstofwagens.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud