Advertentie

Tweede beste jaar ooit voor Belgische autoverkoop

Volkswagen blijft het populairste automerk van België. ©Bloomberg

Vorig jaar werden in België meer dan 550.000 nieuwe auto's ingeschreven. Daarmee boekte de sector verrassend zijn beste resultaat sinds 2011.

Ondanks de files, de heisa over de diesel en de lage-emissiezones heeft de Belgische autosector opnieuw een uitstekend jaar achter de rug. Maar liefst 550.003 nieuwe auto's werden in 2019 ingeschreven. Dat blijkt uit cijfers van de automobielfederatie Febiac.

De autoconstructeurs verkochten vorig jaar 371 auto's meer dan in 2018, wat een minieme groei van 0,07 procent betekent. Daardoor kende de autosector zijn tweede beste jaar ooit. In 2011 brak de autoverkoop alle records door de toen nakende afschaffing van de federale premie voor auto’s met een lage CO2-uitstoot.  

De minieme groei is erg opmerkelijk. Omdat veel mensen hun auto elke vijf à zes jaar inruilen en 2011 het vorige topjaar was, hield de sector rekening met een zwak 2019. Zo rekende D'Ieteren, de Belgische invoerder van de Volkswagen-merken, begin 2019 op een Belgische jaarverkoop van 520.000 auto's, een daling van 6 procent. 

Ook het cruciale Autosalon draaide in januari 2019 voor veel merken uit op een teleurstelling omdat veel particulieren twijfelen over de beste aandrijving: benzine, hybride, elektrisch, aardgas of toch diesel?

Verrassing

Febiac kan nog geen precieze reden voor de aanhoudende topverkoop voorleggen. De federatie wijst erop dat de markt vanaf september aantrok. Eerder bleek dat vooral de bedrijfsmarkt vlot blijft draaien. Mogelijk geeft de gunstige economische conjunctuur de autoverkoop een duw in de rug. Ook de aantrekkingskracht van de SUV speelt mogelijk een rol. Maar liefst vier op de tien (39%) Belgische kopers kozen vorig jaar zo'n sportieve terreinwagen.

De cijfers van Febiac moeten niettemin met een korrel zout genomen worden. Pas in februari raken de 'netto' inschrijvingscijfers bekend, die auto's wegfilteren die binnen een maand opnieuw worden uitgeschreven. Elk jaar blijken verschillende merken zich aan die praktijk te bezondigen om hun verkoopcijfers op te blazen. Zo bleken dit jaar na 11 maanden 4.000 Renaults en 7.000 Hyundai's na dertig dagen alweer uitgeschreven in België.

Daarbovenop zijn de inschrijvingscijfers ernstig verstoord door de invoering van de Europese uitstoottest WLTP. Onder invloed van die nieuwe, meer realistische test moesten autobouwers voor 1 september alle wagens die niet meer voldeden aan de nieuwe testen kwijtraken. Heel wat autobouwers schreven daarom zelf auto's in, om die later als goedkopere occasie te verpatsen. Daardoor lag de verkoop in juli en augustus hoger dan normaal.

Volkswagen kampioen

Volkswagen bleef vorig jaar veruit het populairste merk van de Belg. Het Duitse volumemerk versloeg voor het derde jaar op rij zijn Franse concurrent Renault, die de verkoop 3,6 procent zag dalen. Het Franse Peugeot vervolledigt opnieuw het podium. 

Verdere opmerkelijke stijgers zijn het Franse Citroën (+16,6 procent), de Roemeense Renault-dochter Dacia (+10,9 procent) en de Spaanse VW-dochter Seat (+12,3 procent). De allerstrafste groei tekende Tesla op. Dankzij de komst van het 'betaalbare' Model 3 zag de elektrische autobouwer zijn Belgische verkoop met 320 procent groeien. Al blijft het Amerikaanse bedrijf met 3.690 verkochte wagens steken op plaats 24 in de ranking van populairste merken. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud