Uitlatenfabrikant Bosal krijgt bescherming tot september

De fabriek van Bosal in Oevel. ©BELGAIMAGE

Auto-uitlatenfabrikant Bosal uit Oevel krijgt vier maanden de tijd om een oplossing te zoeken voor de problemen bij het bedrijf. De bonden dringen alvast aan op een overname en wijzen met een beschuldigende vinger naar de directie.

De rechtbank van koophandel in Turnhout keurde dinsdag de aanvraag tot gerechtelijke reorganisatie goed bij het noodlijdende Bosal Benelux in Oevel nabij Westerlo. Bosal had vorige week aangekondigd bescherming te zullen vragen tegen zijn schuldeisers via de Wet op de Continuïteit van de Ondernemingen (WCO). 

De bescherming loopt vier maanden, tot 26 september. In die tijd moet het bedrijf samen met de gerechtsmandatarissen een oplossing zoeken voor de problemen in het bedrijf, die de jobs van de 352 werknemers bedreigen.

Bosal heeft naar eigen zeggen te lijden onder de structurele crisis van de Europese automobielsector, die ook de toeleveranciers parten speelt. De Europese koepelorganisatie ACEA meldde vorige week nochtans nog dat het aantal registraties van nieuwe wagens de eerste vier maanden met ruim 8 procent is gestegen. Maar dat zijn uiteraard nieuwe wagens, Bosal haalt een groot deel van zijn omzet uit de tweedehandsmarkt. Hoeveel precies is niet duidelijk.

'Het bedrijf is al jaren structureel verlieslatend, de toestand zou niet verbeteren als we maar enkele mensen ontslaan', klonk het vorige week bij woordvoerder Ronald Florisson. 

Vakbonden

De gerechtelijke mandatarissen zitten dinsdag en woensdag al samen met de vakbonden. Die sturen aan op een gehele of gedeeltelijke overname. 'We zijn overtuigd dat de competenties van de werknemers samen met de aanwezige infrastuctuur een nieuwe kandidaat-investeerder van dienst kunnen zijn bij nieuwe projecten', klinkt het bij Mario Lenaerts, vakbondsafgevaardigde van het ACV.

Tegelijk vragen de bonden een doorlichting van de beleidsvoering bij Bosal. Ze hebben ernstige vragen bij de strategie van de directie. 'Het klopt dat de Europese automarkt zeker niet meer is wat ze geweest is', zegt Lenaerts. 'Bovendien produceert Oevel vooral voor de vervangmarkt. Maar de directie had wel moeten zoeken of er nog gaten in de markt zaten. Zo produceren wij ook buizen, als frame voor de uitlaat, waar zeker ook andere toepassingen voor te vinden zijn.' 

De directie was niet bereikbaar voor commentaar.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud