Advertentie

Vakbonden vragen overleg over toekomst Audi Brussel

©Kristof Vadino

De christelijke vakbonden ACV-CSC Metea en CNE hebben de directie van Audi Brussels dinsdag opgeroepen ‘zo snel mogelijk’ met de sociale partners rond de tafel te gaan zitten. Ze vragen 'een realistisch toekomstplan'.

De bonden zeggen diep teleurgesteld te zijn over de donderdag aangekondigde beslissing om de contracten van 371 uitzendkrachten niet te verlengen. ‘Hoewel het schrappen van de banen op zich geen verrassing was, was de timing een donderslag bij heldere hemel', klinkt het.

De bonden zijn verontwaardigd dat de beslissing zonder sociaal overleg is genomen. ‘De directie laat aan de buitenwereld weten dat uitzendkrachten voor hen tweederangswerknemers zijn van wie je zonder boe of bah afscheid kan nemen.’

Het ACV-CSC vraagt de directie haar verantwoordelijkheid te nemen en zo snel mogelijk met de sociale partners samen te komen om haar visie op de toekomst van Audi Brussel toe te lichten. ‘De onzekerheid van de voorbije maanden creëert een erg achterdochtige sfeer: het vertrouwen is zoek’, zegt Jan Baetens, vakbondssecretaris van ACV-CSC Metea. ‘Daarnaast vragen wij ons af of over dat cijfer van 371 uitzendkrachten grondig is nagedacht, want die posten zullen nu allemaal moeten worden ingevuld door vaste werknemers.’

Verder springen

Tegelijk stellen de christelijke bonden zich inschikkelijker op dan hun liberale en socialistische tegenhangers. Het ACLVB sprak vrijdag zijn steun uit voor de stakingsaanzegging die de socialistische vakbond ABVV een dag eerder had ingediend. Die gaat in op maandag 8 april, de dag waarop de productie op de site van Vorst wordt hervat.

‘Wij zijn van mening dat we verder springen via overleg’, zegt Baetens. ‘Tijdens het verzoeningsproces in oktober 2023 werd overeengekomen dat tot juli 2024 een productieniveau van twintig auto's per uur wordt aangehouden en dat alle werknemers hun baan zouden behouden. Begin dit jaar was echter al duidelijk dat de verkoop van de Q8 E-Tron (het in Vorst gemaakte model, red.) zo sterk daalde dat dat onhaalbaar werd.’

Dat stelde de directie volgens Baetens voor een keuze. ‘Ofwel de productiesnelheid behouden, met als gevolg dat 3.371 werknemers tot aan de zomer van 2024 met grote periodes op tijdelijke werkloosheid worden gezet. Ofwel de productiesnelheid verlagen, waardoor afscheid moet worden genomen van 371 uitzendkrachten. Een keuze tussen de pest en de cholera.’

Begin februari raakte al bekend dat de nieuwe generatie van de Q8 e-tron vanaf 2027 niet meer in de fabriek van Vorst zal worden geproduceerd. Audi zoekt een oplossing voor de Brusselse fabriek. Mogelijk zullen er auto's van een ander merk van de Volkswagen-groep worden gebouwd.

In februari kondigde premier Alexander De Croo (Open VLD) aan dat er een taskforce zou komen rond de toekomst van de fabriek. Die komt begin april voor het eerst bijeen om tegen mei de eerste resultaten te hebben.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Gesponsorde inhoud
Tijd Connect
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Partnercontent
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.