Van Hool mag trambussen leveren in Martinique en Noorwegen

(foto rv) ©van hool

Busbouwer Van Hool uit Koningshooikt mag veertien zogenaamde trambussen leveren aan Martinique, op de Franse Antillen, en twee aan de Noorse stad Bergen. Ondertussen is ook de eerste van vijftien trambussen geleverd aan Malmö in Zweden.

De bussen van het type Exqui.City worden gemaakt in de vestiging in Koningshooikt, een deelgemeente van Lier, waar het gros van het 4.000 man sterke personeel van Van Hool werkt. 

De Exqui.City is een hybride bus van 18 of 24 meter lang. Er rijden er al onder meer in het Franse Metz en het Spaanse Barcelona. Het gaat om een alternatief voor de tram, met futuristisch design en lage instap. 'Sinds het begin van de financieel-economische crisis in 2008 gaan er minder middelen naar openbaar vervoer', zegt woordvoerder Dirk Snauwaert van Van Hool. 'Veel steden willen een tram, maar hebben er de middelen niet voor. Dan is onze trambus een alternatief, want de kosten zijn lager.'

De veertien hybride (diesel-elektrisch) voertuigen voor Martinique zullen in de tweede helft van volgend jaar verscheept worden. Ze zullen er op een traject van 12,8 kilometer tussen de hoofdstad Fort-de-France en Le Lamentin rijden, op een eigen bedding. 

In het Noorse Bergen zullen in de tweede helft van dit jaar al twee exemplaren van de Exqui.City in gebruik genomen worden. Daarbij gaat het om een hybride versie van 24 meter lang op biogas en elektrisch aangedreven. Ook in Malmö, toen het eerste contract dat in Scandinavië werd toegekend voor dit type voertuig, gaat het om trambussen die rijden op biogas of elektrisch aangedreven.

Van Hool geeft geen financiële details vrij. Het gaat om prijzige bussen - louter ter indicatie: anderhalf jaar geleden betaalde de stad Metz 25 miljoen euro voor 27 exemplaren.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud