Van Hool sluit batterij-alliantie met Duitse Akasol

De fabriek van Van Hool in Koningshooikt ©Wouter Van Vooren

De Lierse busbouwer Van Hool heeft een akkoord met het Duitse Akasol voor de levering van batterijen voor zijn e-bussen. De deal toont dat Van Hool zich op de markt van volledig elektrische bussen gooit.

Van Hool heeft zich de afgelopen jaren vooral toegespitst op de bouw van hybride bussen en waterstof- en trolleybussen. Dankzij het samenwerkingsakkoord met de Duitse batterijproducent Akasol zet het een belangrijke stap vooruit in de productie van volelektrische bussen, een markt die het de voorbije jaren - behalve voor enkele kleine contracten - links had laten liggen.

Akasol levert Van Hool de volgende vijf jaar batterijen voor elektrische stadsbussen. Momenteel zijn bij de busbouwer volop testen bezig om te kijken op welke manier de nieuwe batterijen, die in de Akasol-fabriek in Langen (Hessen) van de band zullen rollen, in de Van Hool-bussen geïntegreerd kunnen worden.

Het zou gaan om een leveringscontract van 40 à 70 miljoen euro, is bij Akasol te horen.

Het zou gaan om een leveringscontract van 40 à 70 miljoen euro, is bij Akasol te horen. Akasol levert al batterijsystemen voor e-bussen van Volvo en Mercedes. Eind 2020 sloot het een gelijkaardige alliantie met 'de grootste Turkse producent van commerciële voertuigen'. Volgens insiders gaat het om BMC.

Het beursgenoteerde Akasol is een toonaangevende Duitse ontwikkelaar en fabrikant van hoogwaardige, hoogenergetische lithium-ionbatterijsystemen met meer dan 30 jaar ervaring. Het levert batterijen voor bussen, commerciële, spoor- en industriële voertuigen, maar ook voor schepen en boten. In Darmstadt bouwt de Duitse groep een gigafabriek voor de productie van batterijen. Dat krikt de productiecapaciteit dit jaar op tot 2,5 gigawattuur (GWh). Die capaciteit kan worden uitgebreid tot 5 GWh, afhankelijk van het aantal contracten.

De Lijn

Het batterijcontract moet Van Hool onder meer helpen bij het binnenhalen van de aanbesteding die De Lijn uitschreef voor zijn eerste 200 e-bussen. De offertes moeten eind augustus binnen zijn. Van Hool was bij de eerste selectieprocedures uit de boot gevallen omdat De Lijn geëist had dat alleen busbouwers mochten meedingen die de afgelopen drie jaar 150 volelektrische bussen hadden geleverd. De Lijn paste op vraag van minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) haar selectieprocedures aan zodat Van Hool niet werd uitgesloten.

Het batterijcontract moet Van Hool onder meer helpen bij het binnenhalen van de aanbesteding die De Lijn uitschreef voor zijn eerste 200 e-bussen.

Ook het Nederlandse VDL, dat in Roeselare een fabriek uitbaat waar jaarlijks 400 hybride en elektrische bussen worden geproduceerd, dingt mee naar het grote e-stadsbussen contract van De Lijn.

Van Hool, dat voor zijn motoren langetermijncontracten heeft met DAF en voor zijn waterstofcellen met het Canadese Ballard, haalde onlangs enkele orders binnen voor de levering van 120 zero-emissievoertuigen aangedreven door waterstof en batterijen. De levering is voorzien voor volgend jaar. Bij Van Hool, dat zwaar getroffen is door de coronapandemie en vorig jaar forse verliezen boekte, wou men geen commentaar geven op het Akasol-contract.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud