Van kwaad naar erger voor Tesla-rivaal Lordstown

Toenmalig Amerikaans president Donald Trump vorig jaar voor een van de wagens van Lordstown. Links twee werknemers van het bedrijf. ©REUTERS

Niet alles wat blinkt, is goud in de wereld van de elektrische voertuigen. Dat leert het verhaal van Lordstown, een Amerikaanse start-up die in almaar zwaarder weer terechtkomt.

Het aandeel van de Amerikaanse start-up Lordstown Motors, een fabrikant van elektrische voertuigen, kreeg maandag een klap van meer dan 20 procent op Nasdaq. De reden is dat zijn CEO en financieel directeur met onmiddellijke ingang moeten opstappen nadat het bedrijf ontdekte dat ze cijfers over het aantal bestellingen 'onjuist' hebben voorgesteld.

Lordstown is gevestigd in de Amerikaanse staat Ohio, waar het bedrijf een oude fabriek van de autofabrikant General Motors kocht. Met de zegen van toenmalig president Donald Trump die het personeel van de gesloten fabriek nieuw werk beloofd had. De onderneming wou er aanvankelijk in september van dit jaar starten met de productie van een elektrische pick-up, onder de naam Endurance. Maar dat loopt niet van een leien dakje.

Vorige week moest Lordstown toegeven dat het mogelijk niet voldoende geld heeft om de Endurance op commerciële schaal te produceren. Daardoor bestaat de kans dat het later dit jaar de stekker uit het project moet trekken. Lordstown is wel op zoek naar vers geld om dat te vermijden.

Speculatie

Lordstown ligt bovendien al sinds maart onder vuur van de investeringsvennootschap Hindenburg Research die speculeert tegen het aandeel en de start-up ervan beticht zijn investeerders op meerdere vlakken misleid te hebben. Daarop stelde de raad van bestuur van Lordstown een comité aan om de beschuldigingen te onderzoeken.

Dat komt nu tot de conclusie dat er niets klopt van de beschuldigingen, behalve dat Lordstown inderdaad meermaals cijfers over het aantal bestellingen voor de Endurance heeft gegeven die niet kloppen.

Bestellingen bleken vaak niet meer te zijn dan blijken van interesse, zonder dat de potentiële klanten effectief voertuigen wilden kopen of het geld hadden om ze te betalen.

Vaak ging het louter om interesse, zonder dat de potentiële klanten effectief voertuigen wilden kopen of het geld hadden om ze te betalen. Toen Lordstown in augustus vorig jaar zijn beursgang aankondigde, zei het voorbestellingen te hebben voor ongeveer 1,4 miljard dollar.

Consultant

De zaak kost oprichter en CEO Steve Burns en financieel directeur Julio Rodriguez de kop, ook al is Burns met ruim 26 procent van de aandelen de grootste aandeelhouder van het bedrijf. Onafhankelijk bestuurder Angela Strand neemt tijdelijk de leiding van de start-up over, om orde op zaken te stellen. Strand leidt een consultant die onder meer gespecialiseerd is in technologie.

Lordstown mikt nu op de eerste leveringen in het eerste kwartaal van 2022. Dat is maar net voor Ford uitpakt met een elektrische versie van zijn populaire F-150 pick-up.

Hindenburg sloeg eerder ook al toe bij Nikola, een andere start-up voor elektrische voertuigen. Daar vertrok de CEO ook na beschuldigingen van de investeerder over het misleiden van beleggers, wat Nikola later diende toe te geven. Zowel Lordstown als Nikola trok naar de beurs na een fusie met een zogenaamd blancochequebedrijf of spac.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud