interview

‘Verhoog accijnzen op brandstof'

©ERIC CHARNEUX _Mercedes

Na negen jaar vertrekt Mark De Haes als CEO van Mercedes-Benz en Smart-moeder Daimler in België. Hij vertrekt naar het Midden-Oosten, maar haalt nog één keer uit naar het Belgische bedrijfswagenbeleid: 'Belast niet de aankoop, maar het gebruik.'

Dat de kersverse sp.a-voorzitter John Crombez de bedrijfswagen de oorlog verklaart, heeft hij aan zich voorbij moeten laten gaan. Mark De Haes was de afgelopen negen jaar de grote man van Mercedes-Benz en Smart in België en bemoeide zich dolgraag met de debatten over bedrijfswagens en mobiliteit. Maar nu niet meer: sinds kort leidt hij Mercedes-Benz en Smart in het Midden-Oosten en de Levant. De Belg is verantwoordelijk voor het hele Midden-Oosten. Van Oman tot Syrië, inclusief de Golfstaten, Iran en Libanon.

In tegenstelling tot België is Mercedes-Benz in het Midden-Oosten overduidelijk het grootste Duitse premiummerk, vóór Audi en BMW. Maar als geheel worden er in de regio niet zo heel veel meer Mercedessen verkocht dan in België: Met 30.000 verkochte auto’s per jaar is het Midden-Oosten de tiende afzetmarkt voor Daimler, terwijl België de twaalfde is met zo’n 25.000 Mercedessen en Smarts per jaar.

‘Terwijl we in België vooral A- en B-klasses verkopen, verkopen we in het Midden-Oosten vooral limousines van de S-klasse (in België vanaf 82.000 euro, red.) en terreinwagens van de G-klasse (in ons land vanaf 92.000 euro, red.). De helft van de verkochte S-klasses zijn dan ook nog eens in de sportieve (en kostbare) AMG-uitvoering’, zegt de 51-jarige De Haes. ‘De fierheid op Mercedes-Benz is hier in het Midden-Oosten enorm. Voor veel importeurs en verdelers is Mercedes-Benz maar een onderdeel van hun activiteiten. Andere bedrijfsonderdelen zijn soms belangrijker voor de winst of de omzet. Maar Mercedes-Benz is altijd wel de divisie waar ze het meest trots op zijn.’

‘Het is een enorme groeimarkt. De afgelopen jaren was er telkens meer dan 10 procent groei per jaar. Maar sinds dit voorjaar is het wat gestabiliseerd. Dat heeft vooral geopolitieke oorzaken. De toestand met IS in Syrië, Jemen en Irak laat zijn sporen na. Klanten zijn voorzichtiger geworden. En ze zijn afhankelijker van de olieprijzen, maar dan omgekeerd als in België. Een lage olieprijs leidt hier tot minder inkomsten. En de dalende koers van de euro tegenover de dollar helpt ook al niet. Want de lokale munten in het Midden-Oosten zijn bijna allemaal aan de dollar gekoppeld, waardoor de Europese Mercedessen die in dollars gefactureerd worden snel duurder worden.’

Waarom bent u uit België vertrokken?

Mark De Haes: ‘Ik ben negen jaar de CEO geweest in België. Dat is eigenlijk te lang. Ze zijn me komen halen. De mogelijkheden zijn wel vaker voorbijgekomen, maar dat heb ik toen uit gezinsoverwegingen altijd afgewezen. Ik was graag ergens anders in Europa aan de slag gegaan, maar toen ze me dit vroegen dacht ik: als ik dan toch weg moet, dan ook maar echt ver.’

Het zijn negen turbulente jaren geweest.

De Haes: ‘Dat klopt. Ik heb drie grote saneringen doorgevoerd: De eerste na de afsplitsing van Chrysler. Daarna de kostenbesparingsprogramma’s ‘New Management Model’ en ‘Fit For Leadership’. Onze kosten zijn in negen jaar met 30 procent gedaald, terwijl de verkoop met 40 procent is gestegen. Al die saneringen hebben we kunnen doen zonder gedwongen ontslagen. Daar ben ik best trots op. Het doel van Daimler is om in 2020 de grootste premiumbouwer ter wereld te zijn. In België moeten we dat eerder zijn.’

En ondertussen is ook de bedrijfswagenmarkt in beweging geweest.
De Haes: ‘Het hele systeem hangt met haken en ogen aan elkaar. Er zijn zoveel bedrijfswagens omdat het de enige manier is voor bedrijven om de hoge loonkosten te compenseren. Om iemand een loonsverhoging van 40 euro te geven, moet je als bedrijf 140 euro betalen. Voorts is het een fabel dat mensen met bedrijfswagens meer rijden dan met een privé-auto. Of in ieder geval verwaarloosbaar: 12 kilometer per maand. Ik zoek me rot naar onderzoek dat zou aantonen dat dat meer is.’

Wat is uw grootste ergernis?
De Haes: ‘De jaloezie-taks! Dat is mijn grootste ergernis van de afgelopen negen jaar. Nu wordt er vooral belast op de aankoopprijs. Bedrijfswagens worden nu belast via het voordeel van alle aard (VAA). Die is grotendeels gebaseerd op de aankoopprijs. Daardoor prijs je milieuvriendelijke auto’s zoals hybrides en elektrische auto’s juist uit de markt.’

Hoe moet het dan wel?
De Haes: ‘Je moet juist het gebruik of de uitstoot van schadelijke gassen belasten. Hogere accijnzen op brandstof! Daarmee stimuleer je zuinige auto’s en ontmoedig je het gebruik van de auto als zodanig. Voorts snap ik echt niet waarom België niet al lang een autowegenvignet heeft. België is een belangrijk transitland. Voor zowel vrachtwagens als personenwagens. De buitenlanders rijden onze wegen kapot. Voer gewoon zo’n vignet in. En investeer in ons wegennet. Er is de afgelopen dertig jaar geen autosnelweg van betekenis aangelegd in België. Vind je het dan vreemd dat er zo’n grote fileproblemen zijn? Het is zo’n onzin dat meer wegen tot meer files zouden leiden.’

Wat dat betreft komt u in het Midden-Oosten in een heel andere situatie terecht.
De Haes: ‘Daar is de auto de veruiterlijking van de maatschappelijke status, iets wat mensen hier niet meer durven. En ja, ook daar is wel congestie, maar dat wordt heel snel aangepakt. Vlak bij mijn huis in Dubai is een groot rondpunt. Toen ik er vorig jaar voor het eerst kwam, liep het verkeer daar vast. Toen ik er in maart weer was, waren al werkzaamheden bezig om de boel te verbreden. In april waren de files opgelost.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud