Verkoop luxeauto's boomt in België

Aston Martin en andere luxesportwagenmerken verkochten in de eerste helft van dit jaar 191 dure luxebolides in België, 60 procent meer dan in de eerste zes maanden van 2016. ©Max Earey

Na een zwak 2016 zien de grote luxesportwagenbouwers hun verkoop in België sterk stijgen. Met dank aan een rits nieuwe modellen.

De zes grote luxesportwagenbouwers krijgen alsmaar meer succes in België. Samen verkochten Ferrari, Aston Martin en co. in de eerste helft van dit jaar 191 dure luxebolides, 60 procent meer dan in de eerste zes maanden van 2016. Dat blijkt uit de inschrijvingscijfers van de automobielfederatie Febiac.

Vooral de groei van Aston Martin is opmerkelijk. Het Britse luxemerk bracht de eerste zes maanden 33 auto’s aan de man in België, vier keer meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

Meer Ferrari's dan in heel 2016

191
De luxemerken verkochten tot nu al 191 wagens. 60 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

Ook Ferrari, dat met de Ferrari 488 de populairste sportwagen van Europa in handen heeft, scoort goed. Het beursgenoteerde Italiaanse merk wist zijn verkoop met twee derde te verhogen tot 76 stuks.

Daarmee heeft Ferrari dit jaar in België al meer auto’s verkocht dan in het volledige jaar 2016. Rolls-Royce, Lamborghini en McLaren zagen hun verkoop met de helft toenemen, al zijn de exclusieve merken goed voor nog geen 0,1 procent van de totale Belgische autoverkoop.

Meerdere luxemerken kenden in België een zwak 2016. Aston Martin, Lamborghini en Ferrari zagen hun verkoop fiks achteruitgaan. Maar dit jaar zien de merken in heel Europa een heropleving. Aston Martin zag zijn Europese verkoop de eerste vier maanden verdubbelen. McLaren ging 150 procent vooruit.

Nieuwe modellen

0,1%
Luxeautomerken groeien, maar ze zijn maken maar 0,1 procent van de totale autoverkoop uit.

De boom in het luxesegment is deels te danken aan het groeiende aantal superrijken, die enorme sommen willen neertellen voor de meest exclusieve auto’s. De merken spelen daar gretig op in. Terwijl autobouwers vroeger zelden nieuwe luxemodellen op de markt brachten door de hoge ontwikkelingskosten, worden rijken nu overspoeld door een aanhoudende golf van nieuwe modellen.

Zo werd Aston Martins nieuwe coupé DB11, die sinds eind vorig jaar te koop is voor minstens 212.000 euro, meteen een groot succes in het hoogste segment. Met ‘al’ 23 verkochte exemplaren is de DB11 in België de tweede populairste ‘exotic car’ in het eerste halfjaar van 2017. Ferrari lanceerde vorig jaar dan weer de GTC4, de opvolger van de FF. De nieuwe vierzitter trok in België meteen 17 sportieve kopers aan.

Bestuurders met diepe zakken watertanden nu al voor het modellenbombardement dat op komst is. Het Britse Aston Martin komt binnenkort met een opvolger van zijn iconische Vantage, en wil in 2019 een volledig elektrische sportwagen op de markt brengen.

Volkswagen-dochter Bentley, die beperkt groeit in België, onthult in september haar nieuwe Continental GT.

McLaren toonde begin dit jaar in Genève zijn uitdager voor de Ferrari 488, de nieuwe 720S. Lamborghini wil tegen 2022 15 volledig nieuwe bolides lanceren, waarin het Italiaanse merk meer dan een miljard euro investeert. Op die manier wil het merk nog meer geld halen uit zijn rendabele auto’s. Daarmee volgt Lamborghini de strategie van zijn grote concurrent Ferrari, die enkele jaren geleden een stuk exclusiviteit losliet door zijn verkoopmaximum van 7.000 auto’s per jaar langzaam op te drijven tot 10.000 stuks.

Lucratieve SUV’s

Maar de grootste groeimotor in het luxesegment wordt vermoedelijk de SUV. Alle autobouwers zijn intussen op de trein van de comfortabele terreinwagen gesprongen. De Lamborghini Urus en de Rolls-Royce Cullinan komen volgend jaar bij de dealer. De Aston Martin DBX volgt een jaar later, Ferrari mogelijk in 2021.

Bentley, dat gemiddeld 10.000 euro winst maakt per verkochte auto, lanceerde vorig jaar zijn luxejeep Bentayga. Bij de lancering had het merk al 4.000 bestellingen binnen. Ondanks zijn kostprijs van 180.000 euro ging de auto ook in België al 23 keer over de toonbank. Met de SUV, die goed is voor de helft van de productie, kan Bentley zijn exclusief cliënteel gevoelig uitbreiden. ‘We merken dat we een nieuw publiek aanboren, zoals vrouwen die graag meer plaats in een auto hebben’, zegt Thierry du Parc, general manager voor de luxemerken van de invoerder D’Ieteren. ‘En die SUV’s zijn toch minder egoïstisch dan een sportauto met twee zetels.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud