Vlaamse snellaadpunten laten op zich wachten

©BELGAIMAGE

Installateurs van snellaadpalen botsen in Vlaanderen op administratieve rompslomp en lange wachttijden voor een netaansluiting. De opmars van de elektrische wagen wordt erdoor belemmerd.

Vlaanderen slaagt er maar moeizaam in snellaadpunten te plaatsen voor elektrische auto’s. Verschillende installateurs klagen over een aanslepende administratieve procedure en lange wachttijden om een aansluiting te krijgen op het elektriciteitsnet. Nochtans zijn snellaadpunten langs snelwegen en op publieke plekken cruciaal voor de uitrol van de elektrische auto. Wie langere afstanden aflegt, kan er in enkele minuten zijn elektrische wagen ‘bijtanken’.

‘In Nederland bedraagt de realisatietermijn voor een snellaadpunt typisch vier maanden. Hier in Vlaanderen duurt het anderhalf tot drie jaar’, zegt Jochen De Smet, de voorzitter van Avere, de federatie voor elektrische mobiliteit. ‘Het verkrijgen van een omgevingsvergunning en een aansluiting op het net duurt te lang. De termijnen moeten dringend omlaag.’

In 2014 had ik mijn eerste gesprek in België. Pas eind dit of begin volgend jaar kunnen we starten met de bouw van ons eerste laadstation.
Michiel Langezaal
CEO Fastned

Michiel Langezaal, de CEO van het Nederlandse beursgenoteerde laadpalenbedrijf Fastned, wil in België een 50-tal snellaadstations bouwen. ‘Maar vooraleer je kan beginnen met de bouw van een station, wat maar enkele weken duurt, ben je snel twee jaar kwijt aan administratie’, zegt hij. ‘Het duurt vaak een jaar voor je een contract kan tekenen als je een locatie hebt gevonden. Dan moet je wachten op de netaansluiting. Fluvius (de Vlaamse netbeheerder, red.) doet daar soms zes maanden over. In 2014 had ik mijn eerste gesprek in België. Pas eind dit jaar of begin 2020 hopen we te starten met de bouw van ons eerste station.’ 

Investeringswerken

Dirk Maes, de zaakvoerder van de Bornemse tankstationuitbater Maes, heeft in België vijf laadpalen staan, maar is niet van plan dat aantal drastisch uit te breiden. ‘Laden gebeurt voor 80 procent thuis of op het werk. Op straat zijn enkel snelladers nuttig, maar de investeringen zijn erg groot en de installatie is een administratieve lijdensweg. Wij betalen 30.000 euro om een kabel door te trekken, als Fluvius al in staat is het nodige vermogen te leveren.’

De investering voor snelladers zijn erg groot en de installatie is een administratieve lijdensweg.
Dirk Maes
zaakvoerder Maes

Als een laadpunt op meer dan 400 meter van het elektriciteitsnet wordt gebouwd, draait de installateur zelf op voor de kosten, reageert Fluvius-woordvoerder Isabel Van Cutsem. Ze erkent dat de aansluiting voor snellaadpunten door hun hoge vermogen soms enkele maanden kan duren. 

‘Als het om afgelegen plaatsen gaat, moeten we investeringswerken doen: alles inplannen, het budget goedkeuren, materiaal bestellen en de werken uitvoeren’, legt Van Cutsem uit. ‘Dat kan een aantal maanden duren. Maar als de locatie meevalt, is het ons ook al in drie weken gelukt.’

Vlaanderen telt op dit moment 38 locaties met snelladers, vooral langs de snelwegen. Nederland heeft al op meer dan 200 plaatsen snelladers staan.

©BELGAIMAGE

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect