Vlaamse taxi's mogen hun tarieven straks zelf bepalen

©ID_Joris Herregods

Met vrije tarieven, een onbeperkt aantal vergunningen en taxi’s voor heel Vlaanderen wil Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) de taximarkt moderniseren.

Taxibedrijven in Vlaanderen kunnen binnenkort zelf hun tarieven kiezen. Dat is de bedoeling van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Dat blijkt uit een ontwerp van het advocatenkantoor Laga dat De Tijd kon inkijken.

Begin vorig jaar meldde De Tijd dat Weyts zint op een radicale hervorming van de Vlaamse taxiwetgeving. De minister wil het onderscheid tussen klassieke taxi’s en limousines vervangen door standplaatstaxi’s, die op vaste locaties wachten, en straattaxi’s, die klanten op de openbare weg meenemen als ze hun hand opsteken.

Straattaxi's

Voor die straattaxi’s wil Weyts de regels sterk versoepelen. Terwijl veel steden en gemeenten vandaag de taxitarieven vastleggen, zouden straattaxi’s voortaan vrije tarieven mogen hanteren, al houdt de minister wel de mogelijkheid open om minimumtarieven op te leggen. Bovendien moeten taxi’s hun tarieven voor de aanvang van de rit transparant kenbaar maken en fysiek afficheren in de auto.

Taxi’s in Vlaanderen

Klassieke taxi’s

- Aantal bedrijven: 1.077

- Aantal voertuigen: 2.071

Verhuurvoertuigen met chauffeur (limousine, luchthaventransport...)

- Aantal bedrijven: 1.246

- Aantal voertuigen: 3.180

De sector telt 3.406 werknemers. Daarnaast zijn ongeveer 2.000 zelfstandige chauffeurs actief.

Terwijl taxi’s vandaag een vergunning in één gemeente moeten krijgen, en altijd naar die gemeente moeten terugkeren, zouden de straattaxi’s volgens de nieuwe regels in heel Vlaanderen kunnen werken.

Bovendien wil Weyts het aantal vergunningen voor straattaxi’s niet beperken. Grote steden zetten vandaag een plafond op het aantal vergunningen om een overaanbod in de amper rendabele taxisector tegen te gaan. In Antwerpen bestaat zelfs een wachtlijst voor nieuwe vergunningen.

Voor de standplaatstaxi’s wil Weyts wel striktere voorwaarden. Gemeenten moeten daarvoor een machtiging uitreiken. Ze kunnen het aantal machtigingen beperken. Straattaxi’s moeten bovendien buiten een perimeter van 100 meter rond standplaatsen of de nationale luchthaven blijven.

'Doorgedreven deregulering'

De taxisector toont zich ongerust over de ‘doorgedreven deregulering’.

‘Straattaxi’s zullen klanten ronselen en concurreren rond de verkeersknooppunten’, waarschuwt Pierre Steenberghen, de secretaris-generaal van de taxibedrijvenfederatie GTL. ‘Er zal overlast ontstaan door wildparkerende straattaxi’s.’

Hij vreest ook voor conflicten in de taxisector. Zo huiveren taxibedrijven in de steden voor concurrenten uit rustige gemeenten die hun klanten komen inpikken. Steenberghen verwacht niet dat de vrije tarieven de prijzen automatisch zullen doen zakken, maar wel meer concurrentie. ‘We vragen minimumtarieven om een prijzenoorlog te vermijden.’

Uber

Opvallend is dat het voorstel van Weyts met geen woord rept over Uber. Het alternatieve taxiplatform is vandaag niet actief in Vlaanderen, behalve rond de luchthaven van Zaventem. In Brussel rijden 500 chauffeurs voor UberX en UberBlack rond met een limousinelicentie.

De introductie van straattaxi’s, die ook kunnen werken op basis van een digitale overeenkomst, opent de deur voor Uber in Vlaanderen. ‘Moderne mobiliteitsdiensten kunnen mensen efficiënter transporteren en de nood aan een eigen auto verlagen’, klinkt het traditioneel vaag bij Uber.

Een mogelijk struikelblok voor Uber is de eis dat elk taxivoertuig in Vlaanderen een boordcomputer moet hebben waarin alle gegevens worden geregistreerd. Het Amerikaanse platform is erg terughoudend om zijn data te delen met overheden.

Weyts wil zijn taxihervorming snel doorvoeren. Volgens de presentatie moet het decreet dit jaar door het Vlaams Parlement raken en in september al in het Staatsblad verschijnen. De vraag is of dat realistisch is. In Brussel kondigde minister van Mobiliteit Pascal Smet (sp.a) in 2015 aan dat hij de wetgeving wilde aanpassen, maar door het enorme protest van de taxisector is hij daar nog altijd niet in geslaagd.

Op het kabinet-Weyts was niemand bereikbaar voor commentaar.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect