Vlamingen laten voor 6 miljoen euro premies voor e-auto's liggen

De elektrische SUV E-tron uit Vorst moet de verkoop van Audi dit jaar aanzwengelen. ©BELGA

De Vlaamse regering deelde vorig jaar dubbel zoveel premies uit voor de aankoop van een elektrisch voertuig. Maar de Vlaamse subsidiepot raakt amper leeg.

De Vlaamse premie voor de aankoop van een elektrische auto wint aan populariteit. Het budget aan uitgekeerde 'zero-emissiepremies' lag vorig jaar bijna dubbel zo hoog als in 2017. En vier keer meer Vlamingen kregen een subsidie. De overheid betaalde 2,17 miljoen euro uit aan 1.185 aanvragers, blijkt uit cijfers van Vlaams minister van Energie Lydia Peeters (Open VLD). 

De groei is te wijten aan een uitbreiding van het systeem. Sinds begin 2018 kunnen ook autodeelsystemen en vzw's, zoals thuiszorgdiensten, er een beroep op doen. Sinds april krijgen Vlamingen niet alleen een premie voor nieuwe elektrische auto's, maar ook een subsidie voor elektrische moto's (maximaal 1.500 euro) en bromfietsen van de klasse B (maximaal 750 euro).

Opvallend is dat vooral de premie voor e-bromfietsen aanslaat. 484 Vlamingen vroegen vorig jaar een premie aan voor een nieuwe e-bromfiets. Dat zijn er meer dan de 415 aanvragen die binnenliepen voor de aankoop van een elektrische auto.

Toch komt de premie nog niet echt van de grond. De Vlaamse overheid had veel meer geld ter beschikking gesteld van elektrische rijders. 6,45 miljoen euro aan zero-emissiepremies werd vorig jaar niet uitgedeeld. Dat bedrag schuift de regering door naar 2019, bevestigt de woordvoerster van Peeters. Ook in 2017 werd 4 miljoen euro aan ongebruikte premies meegenomen naar het volgende jaar.

Doorbraak

Het lage aantal Vlaamse premies hangt samen met de zwakke elektrische autoverkoop. Vorig jaar werden in België 3.640 volledig elektrische auto's ingeschreven, blijkt uit cijfers van de automobielorganisatie Febiac. De e-auto was zo goed voor 0,66 procent van de totale verkoop.

In het Vlaams Gewest lag het aandeel van de e-auto met 0,8 procent iets hoger dan het Belgische gemiddelde. Maar het beperkte aanbod, de hoge prijs, het lage bereik en het tekort aan laadpalen schrikt nog altijd veel kopers af. 

Minister Peeters toont zich niettemin optimistisch voor dit jaar. 'We zagen vorig jaar in het derde en het vierde kwartaal een stijging van het aantal premieaanvragen', zegt haar woordvoerster. 'In 2019 verwachten we dat die stijging doorzet.'

De Vlaamse regering voerde de zero-emissiepremie begin 2016 in om de aankoop van milieuvriendelijkere auto's te stimuleren en de luchtkwaliteit te verbeteren. Aanvankelijk zou het premiebedrag per auto elk jaar dalen om een oversubsidiëring zoals bij de zonnepanelen te vermijden. Maar door het beperkte succes bleef het maximumbedrag van de premie stabiel. Ook dit jaar kunnen Vlamingen 2.000 à 4.000 euro krijgen bij de aankoop van een e-auto. Goedkopere auto's, zoals de Renault Zoe of de Nissan Leaf, geven recht op hogere subsidies.

Audi wil dit jaar 2.500 E-trons verkopen in België

Audi heeft grote verwachtingen voor de E-tron, de elektrische SUV die sinds september van de band rolt in Vorst. De Belgische Audi-invoerder D'Ieteren wil dit jaar in België 2.500 bestelbonnen voor het volledig elektrische model tekenen en 1.800 à 2.000 E-trons leveren.

'Tesla verkocht vorig jaar iets meer dan 800 auto's in België', zegt D'Ieteren-topman Denis Gorteman. 'Wij willen dus op één jaar tijd 'from scratch' naar het driedubbele van de Tesla-verkoop gaan.'

De eerste E-trons worden volgens Gorteman eind maart geleverd in België. De levering werd vorig jaar vertraagd door een softwareprobleem. Belgen kunnen sinds 15 januari een E-tron bestellen. De startprijs ligt bij 82.400 euro.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect

Gesponsorde berichten

n