Volkswagen maandag voor Duitse rechter

Maandag start in Duitsland een rechtzaak tegen autobouwer Volkswagen. ©REUTERS

De regionale rechtbank van Braunschweig buigt zich over de vraag of de Duitse autobouwer de financiële markten niet vroeger had moeten inlichten over het gesjoemel met de uitstoot van dieselwagens.

Bijna drie jaar na dieselgate moet Volkswagen (VW) zich maandag verantwoorden in een eerste grote rechtszaak in Duitsland. VW riskeert tot 9 miljard euro te moeten ophoesten. Een uitspraak wordt pas in 2019 verwacht.

Volkswagen maakte op vrijdagavond 18 september 2015 bekend dat de Amerikaanse autoriteiten het bedrijf ervan verdachten 11 miljoen dieselwagens te hebben uitgerust met sjoemelsoftware, die de uitstootwaarden verbloemde. Toen de beurs de daaropvolgende maandag opende, crashte het VW-aandeel. Op twee dagen tijd ging het 40 procent lager, waardoor beleggers 9 miljard euro in rook zagen opgaan.

Bedrog

De rechtszaak maandag behandelt niet de individuele klachten van 3.560 beleggers, maar buigt zich over een 200-tal gemeenschappelijke vragen. Het gaat om een 'modelprocedure', eigen aan het Duitse recht, en vergelijkbaar met een Amerikaanse class-actionprocedure. Kernvraag is of Volkswagen aan de wettelijke verplichting heeft voldaan om de markten te informeren over elke interne informatie die van invloed kan zijn op de beurskoers.

De advocaten van het investeringsfonds DeKa menen dat de VW-directie op de hoogte was van de fraude en dat ze dit tussen 2008 - toen de software voor het eerst werd geïnstalleerd - en september 2015 had moeten melden. Maar volgens de directie van VW was het bedrog een initiatief van enkele ingenieurs, zonder medeweten van hun oversten. De directie kon de omvang van het schandaal niet inschatten, luidt het.

3 à 4 miljard

Analisten verwachten dat Volkswagen geen 9 miljard euro zal moeten betalen, maar naar schatting 3 à 4 miljard. De totale factuur van het dieselschandaal loopt daarmee op tot 30 miljard euro, berekende het financiële persagentschap Bloomberg. Er lopen bovendien nog meer rechtszaken tegen de autofabrikant.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content