Advertentie

Volkswagen zakt verder weg in België

©Bloomberg

In september is de autoverkoop in ons land met 4,3 procent gestegen. Grote winnaars zijn de merken Citroën en Toyota, maar marktleider Volkswagen krijgt opnieuw klappen.

In september werden 10,6 procent minder Volkswagens verkocht dan een jaar eerder, zo blijkt uit cijfers van sectorfederatie Febiac. Over de eerste negen maanden samen loopt het volumeverlies intussen op tot 6 procent en dat duwt het marktaandeel dit jaar voor het eerst sinds lang onder de 10 procent.

Volkswagen worstelt omdat het dit jaar niet kan rekenen op nieuwe modellen. Maar ook de hevige concurrentie speelt het merk parten. Opvallende groeiers in september waren de merken Citroën (+15%) en Toyota (+32%).

Voor distributeur D'Ieteren is de terugval van Volkswagen slecht nieuws. Het Duitse merk is immers de belangrijkste naam in de stal van de groep. Door de slechte cijfers daalt het marktaandeel van D'Ieteren tot 20,24 procent in september, tegenover 21,28 procent op hetzelfde moment vorig jaar. Behalve Volkswagen verdeelt d'Ieteren ook Audi (-3,2%), Skoda (+28%), Seat (+26%), Porsche (+50%), Bentley (-16%) en Lamborghini (-).

De hele Belgische markt groeide in september 4,3 procent tot 36.383 ingeschreven personenwagens. Gecumuleerd over de eerste negen maanden van het jaar bedraagt het aantal inschrijvingen 388.095, 0,35 procent minder dan in 2013.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud