Advertentie

Volvo blijft op Brussels autosalon

Verkoopdirecteur Alain Visser bij de voorstelling van een hybride concept car in januari 2014 op het autosalon van Detroit ©BELGAIMAGE

Volvo Cars blijft aanwezig op het Autosalon van Brussel. Niet alleen volgend jaar, maar ook nadien. 'Er is geen volwaardig alternatief. Ik ben ervan overtuigd dat dit geen issue is', klinkt het bij Volvo Cars Belgium.

Volvo Car Group heeft zijn marketingstrategie drastisch omgegooid. Klanten zullen binnenkort online een nieuwe Volvo kunnen kopen. De Zweedse autobouwer gaat ook zijn deelname aan autosalons fors beperken.

Continent

Vanaf volgend jaar zal Volvo Car in elke regio nog maar één enkel autosalon aandoen. In Europa wordt dat Genève, in China alternerend Shanghai en Peking, en in de Verenigde Staten Detroit. Andere grote Europese salons als Frankfurt of Parijs zal Volvo dus links laten liggen. Aan het komende Brusselse autosalon - dit jaar een 'klein salon', gewijd aan bedrijfsvoertuigen en allerhande vrijetijdswagens - zal Volvo wel nog deelnemen, geeft de website van het salon aan.  In plaats daarvan zal de autobouwer jaarlijks een groot eigen event organiseren om zichzelf in de schijnwerper te plaatsen en nieuwe producten of innovaties voor te stellen.

Brussel

De focus van het Zweedse hoofdkantoor op de drie belangrijkste autosalons van de wereld, wil echter niet zeggen dat Volvo op termijn zal verdwijnen van het Autosalon in Brussel. 'Het is altijd een afweging die wordt overgelaten aan de lokale verkoopsorganisatie. Het Autosalon van Brussel is een echt verkoopssalon: het speelt een cruciale rol in onze jaarlijkse verkopen', zegt de woordvoerder van Volvo Cars Belgium, René Aerts. 'Ik geloof niet dat er een beter of goedkoper alternatief is om jaarlijks 400.000 tot 700.000 mensen te bereiken op de manier waarop ons dat nu op het Autosalon in Brussel lukt', zegt hij. 'Daar komt nog bij dat Volvo in België een speciale rol speelt omdat we hier een fabriek hebben', klinkt het.  

Volvo kiest voortaan voor een meer directe marketingaanpak. Zo wordt het voortaan mogelijk om een nieuwe Volvo online te bestellen. ‘Het plan is om al onze autolijnen in al onze markten digitaal aan te bieden’, zegt verkoopdirecteur Alain Visser. De invoering van online verkoop zal stapsgewijs gebeuren. Tegelijk gaat het Zweedse automerk, dat in handen is van het Chinese Geely, meer digitaal adverteren.

Er zijn maar weinig autobouwers bij wie je momenteel online een nieuwe wagen kan kopen. Tesla is de uitzondering die de regel bevestigt. Het doorbreken van het systeem van de traditionele autodealer leidde voor de Amerikaanse bouwer van elektrische wagens wel tot conflicten en tot uitsluiting in sommige delen van de Verenigde Staten. Volvo wil echter niet raken aan zijn 2.000 dealers wereldwijd: zij blijven hard nodig, enerzijds om de wagens af te leveren, anderzijds om ze te onderhouden. ‘Wij zien geen autodistributienetwerk zonder dealers in de voorzienbare toekomst’, benadrukt Visser. Volvo gaat trouwens investeren in zijn dealervestigingen, die een uniforme Scandinavische look zullen krijgen.

Sponsoring

Concurrerende luxemerken als BMW, Mercedes en Audi hebben in grote steden flashy autoboetieks geopend, maar ook daar gaat Volvo niet aan meedoen. ‘Wij zijn een verschillend merk met beperkte financiële middelen. Wij geloven niet in het bouwen van dergelijke grote paleizen’, stipt Visser aan.

Volvo gaat trouwens ook bijna al zijn sponsoringactiviteiten afbouwen, met inbegrip van golf en autoraces. Het enige sportevent dat Volvo nog gaat steunen, en zelfs in sterkere mate, is de Volvo Ocean Race. Die sluit het best aan bij de Volvo-filosofie en wordt omschreven als 'de meest competitieve, faire en zuivere vermenging van mens en natuur'.

Ook met die beslissing slaat het Zweedse merk nieuwe wegen in. Traditionele marketing van automerken steunt vooral op reclamefilmpjes van 30 seconden op tv, sportsponsoring en blitse aanwezigheid op autosalons. Maar Visser vraagt zich af of dat allemaal wel loont: ‘Wij geloven dat er voor Volvo betere manieren zijn om over onze producten en ons merk te communiceren dan naar autosalons te gaan’. 

Test

Zowat 80 procent van de klanten van Volvo shopt vandaag al online. Uit onderzoek blijkt dat zij in de toekomst ook de stap zullen zetten naar het online kopen van een wagen, zegt de verkoopdirecteur. Om hen daartoe aan te zetten heeft Volvo alvast zijn website vernieuwd.

Een eerste test met online verkoop was alvast een succes. In september bood het merk 1.927 'special editions' van de XC90 aan die enkel en alleen via het internet konden worden gekocht. In 47 uur was alles buiten. 

Volvo zal dit jaar ongeveer 465.000 wagens aan de man hebben gebracht. De concurrentie in het premiumsegment is duidelijk een maatje groter: BMW verkocht in de eerste elf maand 1,9 miljoen wagens, Audi zat op 1,59 miljoen en Mercedes op 1,49 miljoen. Volvo wil tegen 2020 zijn productie opdrijven tot 800.000 wagens, maar blijft ook dan een relatief kleine speler.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud