Volvo bouwt batterijfabriek met Zweedse accupionier

De batterijfabriek van Northvolt in Zweeds Lapland moet eind dit jaar beginnen te produceren. ©via REUTERS

Tegen 2026 moet 'ergens in Europa' een fabriek verrijzen die jaarlijks genoeg batterijen voor 500.000 auto's kan maken.

Het is nog niet duidelijk waar de fabriek komt en hoeveel geld met de bouw gemoeid gaat zijn. Maar met Northvolt koppelt Volvo Cars zijn karretje wel aan de meest veelbelovende batterijenproducent van Europa.

Northvolt werd in 2016 opgericht door twee voormalige werknemers van Tesla en haalde sindsdien met kinderlijk gemak niet alleen miljarden euro's vers geld, maar ook miljardenorders voor batterijen binnen.

De in Gent geproduceerde Volvo XC40 Recharge is vooralsnog de enige Volvo met enkel een elektrische motor. ©BELGA

De afgelopen vijf jaar haalde het Zweedse bedrijf 9,25 miljard dollar (7,8 miljard euro) kapitaal op in meerdere rondes, waarvan 2,75 miljard dollar begin deze maand. Investeerders als Volkswagen, IKEA, Goldman Sachs en Zweedse pensioenfondsen waarderen het bedrijf op 12 miljard dollar. Eerder dit jaar bestelde de Volkswagen-groep (VW, Audi, Skoda, Seat ) voor 14 miljard autobatterijen bij Northvolt.

1 miljoen e-auto's

Eind dit jaar opent Northvolt zijn eerste fabriek in het Noord-Zweeds Skelleftea. Dat gaat de eerste batterijfabriek in Europa van een Europees bedrijf zijn. De fabriek moet uiteindelijk jaarlijks voor 60 gigawattuur aan batterijcapaciteit kunnen produceren: genoeg voor 1 miljoen e-auto's. Northvolt wil tegen 2030 nog twee batterijfabrieken in Europa hebben geopend. Een komt in elk geval in Duitsland en de tweede wellicht in Finland.

De keuze voor Noord-Zweden is niet toevallig: Scandinavië heeft door de grootschalige aanwezigheid van waterkrachtcentrales een overvloed aan goedkope groene energie. Die moet het mede mogelijk maken dat Northvolt zijn belofte waarmaakt om 'de grootste producent ter wereld van groene batterijen' te worden.

Even buiten Berlijn verrijst Gigafactory 4 van Tesla. ©Patrick Pleul/dpa-Zentralbild/ZB

De joint venture met Northvolt moet garanderen dat Volvo genoeg batterijen geleverd krijgt om in 2030 volledig te kunnen stoppen met de verkoop van auto's met een verbrandingsmotor en enkel nog e-auto's te verkopen. Het merk heeft als doelstelling jaarlijks minstens 800.000 auto's te verkopen. Ondertussen experimenteert Volvo ook in Noord-Zweden met groen staal voor de productie van zijn auto's.

De komende jaren komt er een lawine aan nieuwe batterijfabrieken aan in Europa. Tesla bouwt even buiten Berlijn naarstig aan zijn Gigafactory 4. Daar moeten vanaf volgend jaar auto's en de bijbehorende batterijen geproduceerd worden: uiteindelijk in een tempo van 500.000 auto's per jaar. De Volkswagen-groep plant een zestal batterijfabrieken. BMW, Mercedes-Benz en Stellantis (Fiat, Peugeot, Opel, Citroën, Chrysler, Jeep) willen nog voor het eind van dit jaar beslissen waar in Europa ze een grote batterijfabriek gaan bouwen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud