Volvo Cars Gent blijft te duur

©rv

'De vestiging van Volvo Cars in Gent moet zich zorgen maken als ze niet meer concurrentieel is.' Dat zegt Geert Bruyneel, de Belg die vorig jaar promoveerde van directeur van de Gentse fabriek naar een topfunctie op het Zweedse hoofdkwartier in Göteborg, in een interview met De Tijd.

De uitspraak van Bruyneel is een waarschuwing. De Volvo-topmanager laat er geen twijfel over bestaan: als de Belgische vestiging even goed presteert als de fabriek in het Zweedse Torslanda en als de wereldwijde verkoop tegenvalt, zal Gent de duimen moeten leggen. 'Op het vlak van de loonkosten zijn de verschillen gering', zegt Bruyneel. 'Gent is nu nog efficiënter en maakt op een goedkopere manier auto's. Maar als Zweden efficiënter gaat werken, moet Gent dat ook kunnen. Even competitief als Zweden is niet goed genoeg.'

Als het niet komt van efficiëntiewinst, zal het moeten komen van lagere loonkosten. En precies daar knelt het schoentje. Bij zijn bezoek aan de Gentse fabriek zei Li Shufu, de topman van de Chinese Volvo- eigenaar Geely, dat hij de loonhandicap van 15 procent tegenover de concurrentie tegen 2015 wil zien verdwijnen. De regering reageerde met een loonlastenverlaging van 3,5 procent voor de hele autosector. Bruyneel noemt dat onvoldoende. En ook: het gaat niet snel genoeg. De verlaging zal volgens hem pas in 2019 haar volle effect hebben. 'We zijn heel blij met deze verlaging, maar het zou rapper moeten.' Het betekent voor Volvo 40 miljoen euro minder lasten in de komende vier tot vijf jaar.

Over de komst van het nieuwe flexibele platform, waarop alle grote Volvo-modellen worden gebouwd, houdt Bruyneel de lippen stijf op elkaar. 'Er is nog maar één ding beslist: dat het platform voorlopig enkel in Zweden wordt geïnstalleerd. Gent weet ten vroegste midden volgend jaar of het er aanspraak op kan maken, en welke nieuwe modellen het krijgt.'

Een van de modellen op dat nieuwe platform is de opvolger van de populaire XC60, een middelgrote SUV die ongeveer de helft van de productie van de Gentse fabriek inpalmt. Die telt ruim 4.500 werknemers.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud