Volvo-top blaast warm en koud over Gent

De nieuwe XC90. ©rv

Het topmanagement in Zweden zendt een dubbele boodschap uit over Volvo Gent. Eerst het goede nieuws: de autofabriek is op dit moment concurrentieel en zal ook de eerstvolgende jaren nodig zijn. Maar Volvo Gent krijgt geen garantie over een nieuwe kaskraker.

Met een productie van 144.000 auto’s in het eerste halfjaar draait Volvo Gent op volle toeren. De fabriek bouwt drie modellen: de terreinwagen XC60, de compacte V40 en de sedan S60. Gent krijgt goede punten van het topmanagement. ‘De fabriek is totaal concurrentieel’, zegt directielid en hoofd productstrategie Lex Kerssemakers. ‘We hebben miljarden Zweedse kronen geïnvesteerd in de V40 en de V40 Cross Country. Dat bewijst dat we in de fabriek geloven.’

De XC60 is goed voor de helft van de Gentse productie. Die SUV dateert echter al van 2008, wat betekent dat hij over enkele jaren aan vervanging toe is. Volvo bevestigt dat alle grote modellen, waaronder de XC60, met het nieuwe productieplatform SPA gebouwd zullen worden. De Volvo-top geeft echter geen garanties dat die cruciale technologie ook naar Gent komt. ‘We zijn er nog niet uit’, zegt Kerssemakers. ‘Dat is een beslissing waar veel variabelen een rol in spelen. Maar we hebben nog even de tijd.’

Zal Volvo Gent zich op termijn tevreden moeten stellen met alleen kleinere modellen? ‘Ik lees ook dat dat scenario de ronde doet’, antwoordt Kerssemakers. ‘De realiteit is dat daar niets over is beslist. Als wij het nog niet weten, hoe zouden anderen het dan wel weten?’

Marketingdirecteur Alain Visser, die het drama van Opel Antwerpen van dichtbij meemaakte, wijst erop dat Gent nodig zal zijn om te voldoen aan de stijgende vraag naar Volvo’s. ‘Ik begrijp de gevoeligheid in ons land, na Ford Genk, Opel Antwerpen en vroeger nog Renault Vilvoorde. Maar Volvo heeft niet te kampen met overcapaciteit, wel integendeel. Onze groei geeft energie. Welke modellen er in de toekomst kunnen komen, moeten we nog zien, maar Gent is cruciaal voor onze West-Europese productie.’

Nog dit: de fabriek in Gent viert volgend jaar haar 50ste verjaardag. Toen Ford Genk dezelfde mijlpaal bereikte, kreeg de fabriek te horen dat ze moest sluiten. ‘Bij Volvo Gent is daar geen sprake van. Net daarom gaan we die verjaardag extra in de verf zetten’, klinkt het bij de Belgische Volvo-verkoopdelegatie in Stockholm.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud