Volvo wil tegen 2030 enkel elektrische auto's verkopen

Volvo heeft al één elektrische auto op de markt, die in de fabriek in Gent wordt geassembleerd. ©BELGA

De Zweeds-Chinese autobouwer is de eerste die zijn ambities zo duidelijk formuleert. Bovendien moet de verkoop over tien jaar alleen nog maar online gebeuren.

De Zweedse autofabrikant Volvo wil tegen 2030 alleen nog maar elektrische auto's verkopen. Dat heeft het bedrijf dinsdag gemeld. Tegen dan moet de verkoop van Volvo's ook volledig online gebeuren. Het automerk wil op die manier kosten besparen en een nauwere relatie met zijn klanten opbouwen.

De voorbije weken lieten automerken als Ford, General Motors en Jaguar ook al verstaan dat ze de omslag naar elektrische auto's willen maken, maar Volvo is de eerste die een wereldwijde en volledige overstap plant. 'De klant heeft altijd gelijk', zei CEO Hakan Samuelsson dinsdag. 'Maar ik ben ervan overtuigd dat geen enkele klant over tien jaar nog een verbrandingsmotor wil. Daarom kiezen we ervoor te investeren in de toekomst in plaats van in een krimpende activiteit.'

De klant heeft altijd gelijk. Maar ik ben ervan overtuigd dat geen enkele klant over tien jaar nog een verbrandingsmotor wil.
Hakan Samuelsson
CEO Volvo

De beslissing is goed nieuws voor de Belgische fabriek in Gent, waar het enige elektrische model van Volvo dat nu al op de markt is - de XC40 Recharge - wordt geassembleerd. Ook het tweede elektrische model, dat later vandaag officieel wordt voorgesteld, werd begin dit jaar aan de Gentse fabriek toegewezen. Volvo Gent investeerde zowat 150 miljoen euro in de elektrificatie van voertuigen en werd met de bouw van een geavanceerde batterijfabriek in 2020 een voortrekker in de groep. Het plan is de hoogtechnologische assemblage dit jaar te verdrievoudigen.

Nieuwe commerciële strategie

Momenteel vertegenwoordigen hybrides en elektrische voertuigen zowat 30 procent van de verkoop in Europa, wereldwijd gaat het maar om 17 procent. Volvo wil dat aandeel nu stapsgewijs optrekken. Tegen 2025 wil het dat de helft van zijn wagenpark uit elektrische voertuigen bestaat en de andere helft uit hybride auto's. Tegen 2030 moet de omschakeling volledig zijn.

De elektrische modellen zullen bovendien enkel online beschikbaar zijn, een nieuwe commerciële strategie waarbij Volvo zwaar zal investeren in zijn kanalen voor online verkoop. Naar het voorbeeld van Tesla wordt het productaanbod drastisch vereenvoudigd en komen er 'transparante vaste prijsmodellen'.

Personeel

Wat de gevolgen zijn voor het personeel van de dealers, showrooms en andere commerciële activiteiten is nog niet helemaal duidelijk. 'Die partners blijven essentieel', klinkt het. De personeelsleden zouden een nieuwe rol krijgen als 'onderdeel van de klantenervaring' en zullen 'een aantal belangrijke diensten blijven uitvoeren zoals auto's voorbereiden, afleveren en onderhouden'.

Het Chinese automerk Geely nam Volvo Cars in 2010 over van het Amerikaanse Ford. Begin dit jaar werden fusieplannen met de Zweedse dochter opgeborgen, maar de twee bedrijven kondigden wel aan nauwer te zullen samenwerken op verschillende vlakken, bijvoorbeeld voor elektrische en zelfrijdende wagens.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud