VW-grootaandeelhouder kapittelt Audi Brussel

VW-aandeelhouder Wolfgang Porsche betreurt de toekenning van de elektrische E-tron aan Audi Brussel. ©BELGAIMAGE

Wolfgang Porsche, de grootaandeelhouder van Volkswagen, betreurt dat Audi zijn eerste elektrische SUV E-tron aan de fabriek in Brussel heeft toegewezen.

De fabriek van Audi Brussel heeft er een machtige tegenstrever bij. Het gaat niet om het hippe Tesla of een goedkope fabriek in China, maar om Wolfgang Porsche. De grootaandeelhouder en bestuurder van Audi-moeder Volkswagen bekritiseerde vorige week op het Autosalon van Genève de beslissing van Audi in 2016 om zijn eerste volledig elektrische model, de SUV E-tron, niet in de Duitse fabrieken van Ingolstadt of Neckarsulm, maar in België te laten bouwen. 

De elektrische autoproductie toewijzen aan Brussel was vandaag gezien fout.
Wolfgang Porsche
Grootaandeelhouder VW

'De elektrische autoproductie toewijzen aan Brussel was vandaag gezien fout', citeert de Duitse krant Die Welt Porsche. Als ook andere autofabrieken de wens uiten om elektroauto's te bouwen, kan Audi niet gewoon toegeven. 'Audi moet sparen', zei Porsche. 

Complimenten

De top van Audi ging donderdag pal achter de fabriek in Brussel staan. Toen de directie bij de voorstelling van de magere jaarresultaten werd aangesproken op de uitspraken van Porsche, regende het complimenten voor de Belgische vestiging.

We zijn heel trots over hoe het personeel in Brussel de komst van de E-tron uiterst nauwkeurig heeft voorbereid.
Peter Kössler
Productiechef Audi

'Ik wil de ploeg in Brussel bedanken voor de uitstekende prestaties', loofde productiechef Peter Kössler. 'We zijn erg tevreden. Het team heeft de komst van de E-tron uiterst nauwkeurig voorbereid.' De nieuwe Nederlandse CEO Bram Schot roemde tot twee keer toe de 'overweldigende echo's' die Audi over de E-tron krijgt. 

Kössler beklemtoonde dat de toewijzing aan Brussel 'voor meerdere jaren geldt'. Audi investeerde de voorbije jaren 600 miljoen euro in de vestiging, die helemaal werd omgebouwd voor de elektrische productie.

Sinds september rollen de eerste E-trons in Vorst van de band. De fabriek mag ook de Sportback-versie bouwen. De nieuwe modellen garanderen de werkzekerheid in de vestiging, waar 2.800 mensen werken, tot 2025. 'De fabriek is gewoon voorbestemd voor deze opgave', klinkt het bij Audi. 

Vakbonden

Maar Wolfgang Porsche is niet de eerste de beste. De kleinzoon van VW-stichter Ferdinand Porsche vertegenwoordigt in de raad van bestuur zijn familie, die samen met de familie Piëch 52 procent van de stemrechten in handen heeft.

Zijn interview in Genève, waarin Porsche ongeziene kritiek geeft op VW, baarde heel wat opzien in het concern. 'In Wolfsburg zijn de structuren deels verkorst', sneerde Porsche. Audi heeft er volgens hem 'veel spek bijgekregen'.

De machtige vakbondsman Bernd Osterloh, die ook in de raad van bestuur zetelt, reageerde op het interview met een aanval op het 'gebrekkige management' bij Volkswagen. 'Het kan niet zijn dat hier miljarden weggegooid worden en dat dat zonder gevolgen blijft', sneerde Osterloh. De Duitse vakbonden, die jobverlies in Duitsland vrezen, hadden zich eerder al verzet tegen de toewijzing van de E-tron aan Brussel. 

En zo lijkt Audi Brussel een pion in de opspelende machtsstrijd bij Volkswagen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect