VW moet productie Golf stilleggen
De productiestop, een gevolg van een conflict met een toeleverancier, kan de autogigant tot 100 miljoen omzet per week kosten.
Begin volgende week zal de productie van de VW Golf, één van de bestverkopende automodellen van Europa, volledig tot stilstand komen. In Wolfsburg vallen vanaf maandag enkele afwerkingsshifts weg, bevestigt een woordvoerder van Volkswagen aan de krant 'Die Welt'.
Het VW-hoofdkwartier is goed voor 60.000 werknemers en produceert op piekmomenten 3.800 wagens per dag. Wolfsburg bouwt naast de kaskraker Golf ook de afgeleide modellen Tiguan en de Touran.
Ook in de fabriek in Zwickau wordt begin volgende week de productie van Golf en Passat stilgelegd. Daarmee zou de Golf-productie in heel Duitsland tot nul herleid worden.
Ik mag er niet aan denken wat de gevolgen kunnen zijn als dit lang duurt
Eerder raakt al bekend dat Europa's grootste autobouwer voor zo'n 20.000 werknemers tijdelijke werkloosheid ('Kurzarbeit') moet invoeren. De precieze regeling wordt nog uitgewerkt via onderhandelingen met het Duitse ministerie van Arbeid.
Aan de basis van de tijdelijke werkloosheid ligt geen zwakke vraag. Wel is er een conflict met twee toeleveranciers, allebei in handen van groep Prevent. Die levert via Car Trim autozetels en via ES Automobilguss gietijzeren onderdelen zoals remschijven.
De oorzaak van het conflict zou een toekomstig contract zijn, waar Prevent naast greep en nu een schadevergoeding zou eisen. VW probeert via de rechter de onderaannemer te verplichten te blijven leveren, voorlopig zonder succes.
Experts verbazen zich over zowel de hardheid van het conflict als de grote afhankelijkheid die VW toont voor één toeleverancier. 'Bij eender welke autobouwer in de wereld zijn er voor zo'n onderdelen minstens twee leveranciers', zegt Ferdinand Dudenhöffer, autospecialist bij de Universiteit van Duisburg-Essen.
Bemiddeling
In Duitse politieke middens heerst onrust. Volkswagen, één van de grootste werkgevers van het land, kan extra kopzorgen op dit ogenblik missen. Bijna een jaar geleden brak een schandaal uit over de fopsoftware die VW in miljoenen dieselmotoren geïnstalleerd had. Sindsdien ging de beurskoers hard onderuit, anticiperend op miljardenclaims.
De onrust is grootst in de deelstaat Nedersaksen, die ook grootaandeelhouder is. Olaf Lies, minister van Economie van de deelstaat en VW-bestuurder, hoopt in het conflict te bemiddelen.
De minister voert gesprekken met zijn ambtsgenoot in Saksen, waar de twee toeleveranciers hun fabriek hebben. 'Dit conflict is ook voor het bedrijfsleven in Saksen niet iets waar men gewoon 'doe maar zo voort' kan zeggen', zegt Lies. 'Ik mag er niet aan denken wat de gevolgen kunnen zijn als dit lang duurt'.
Meest gelezen
- 1 Ninovekenner en auteur Dominique Willaert: 'Guy D'haeseleer zal niet zo snel door de mand vallen'
- 2 ASML deelt ongewild sombere prognoses, hele chipsector onderuit
- 3 De Wever kan Koen Kennis alsnog tot burgemeester van Antwerpen kronen
- 4 Energieagentschap verwacht jaren van overvloed aan olie en gas
- 5 Google bestelt zeven kerncentrales om voldoende stroom te hebben voor AI