Advertentie

VW op weg naar 10 miljoen auto's

©Volkswagen Group

De Volkswagen-groep heeft in de eerste zes maanden van het jaar 4,97 miljoen personenwagens verkocht, 5,9 procent meer dan in dezelfde periode van 2013. Daarmee lijkt de doelstelling van 10 miljoen voor het hele jaar een haalbare kaart.

De evolutie verliep wel niet in alle markten even positief, blijkt uit een persbericht. In China, ’s werelds grootste automarkt, gooide VW weer hoge ogen. Het Duitse concern bracht er 1,81 miljoen auto’s aan de man, een klim met 17,5 procent. Dankzij China liet ook de hele regio Azië-Stille Oceaan een mooie groei optekenen (+15,8%).

Minder goed gingen de zaken in Noord-Amerika (-3%) en dan vooral in de Verenigde Staten. De VW Passat, normaal gezien een succesmodel in de States, zit op het einde van zijn loopbaan en verkocht minder goed. Een ander euvel waar de groep mee kampt, is dat ze amper grote terreinwagens of pick-ups in haar aanbod heeft, twee wagentypes waar Amerikanen net tuk op zijn. Het gevolg laat zich raden: de verkoop kromp met 5,3 procent in het eerste halfjaar.

De Europese markt boerde goed met 6,9 procent meer verkochte wagens van de VW-merken (Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Porsche). In Midden- en Oost-Europa scoorde met name Skoda sterk: het Tsjechische merk wist er 19,8 procent meer klanten te bekoren.

Zuid-Amerika was een lelijke tegenvaller met een daling van 22,1 procent voor de hele regio en van 18,3 procent in hoofdmarkt Brazilië. De zwakkere economie en de financiële problemen van Argentinië verklaren zeker een deel van het verhaal.

Van alle merken van de Duitse groep tekende Volkswagen de kleinste groei op in de eerste zes maanden: 3,8 procent. Luxemerk Audi presteerde heel wat beter, want het merk met de vier ringen bracht 11,4 procent meer wagens aan de man. Porsche (+7,6%) profiteerde van de sterke vraag in Azië en Noord-Amerika, en het Spaanse merk Seat (+9,9%) is aan een opvallend herstel bezig. Maar de sterkste groei – 12,5 procent – viel het budgetmerk Skoda ten deel. Daarmee beantwoordt de VW-groep aan de markttrends: luxe en budget scoren goed, volumemerken hebben het moeilijker.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud