Advertentie
Advertentie

VW-topman Winterkorn mag blijven

VW-voorzitter Ferdinand Piëch (links) bijt in het zand: CEO Martin Winterkorn (rechts) mag blijven. ©AFP

De CEO van het Duitse autoconcern Volkswagen, Martin Winterkorn, mag - tegen de verwachtingen in - bij Volkswagen blijven. Zijn contract wordt zelfs verlengd.

In een verklaring stelt het uitvoerend comité - zes zwaargewichten uit de raad van bestuur - dat Winterkorn de ‘best mogelijke’ CEO is voor het VW-concern. Het gaat dan ook voorstellen om Winterkorns contract te verlengen. Het loopt normaal eind 2016 af, maar Winterkorn zelf wou graag nog langer aanblijven.

Donderdag was onduidelijk of het crisisberaad aan de top van de autogroep Volkswagen een uitweg had geboden voor de leiderschapscrisis. Het uitvoerend comité vergaderde toen over de te volgen strategie nadat voorzitter en patriarch Ferdinand Piëch vorige week in het weekblad Der Spiegel openlijk de positie van zijn voormalige vertrouweling CEO Martin Winterkorn in twijfel had getrokken.

In die mening staat hij blijkbaar alleen, aldus twee medewerkers aan Reuters. Ze laten weten dat vijf van de zes aanwezigen achter Winterkorn staan en zich tegenover Piëch plaatsen. 

Ook Winterkorn zelf was aanwezig op de crisisvergadering in Salzburg, de thuishaven van Piëch en de rest van de familie Porsche, die een meerderheidsbelang van 50,7 procent van de stemrechten bezit. Het kerncomité komt regelmatig samen om de agenda vast te leggen voor de twintigkoppige raad van bestuur.

Leek Winterkorn het vertrouwen kwijt van Piëch, de man die hem ooit binnenhaalde bij VW, hij genoot  wel nog steeds de steun van de arbeiders en hun topman Bernd Osterloh. De werknemers controleren in totaal 10 van de 20 zitjes in VW's raad van bestuur. Ook de Duitse deelstaat Nedersaksen, die als aandeelhouder twee zitjes in de raad van bestuur heeft, leek niet van plan Winterkorn te laten vallen.

Dat Winterkorn mag blijven, is een streep door de rekening van Piëch. Die slaagde er in het verleden al in om Winterkorns voorganger, Bernd Pischetsrieder, opzij te schuiven.

Rendabiliteit

Vorig jaar ontvouwde VW een besparingsplan van meer dan 5 miljard euro. Dat moet de operationele winstmarge opkrikken van 2,5 procent naar 6 procent. Het probleem ligt vooral bij het automerk VW. De ontwikkelingskosten zijn te hoog in verhouding tot de verkoopprijzen. Het concern overleeft dankzij de winsten bij de luxemerken Audi en Porsche. 

Volkswagen in de VS

In de VS komt Volkswagen niet van de grond. De Passat verkoopt er maar moeizaam, terwijl BMW en Mercedes-Benz steeds meer auto's aan de man brengen. Bij VW ontbreekt het aan de juiste modellen, vooral grote terreinwagens. Ten vroegste in 2017 rollen twee nieuwe SUV's van de band.

China, Brazilië en Rusland

In China palmt VW 40 procent van de markt in, een positie die welkome ademruimte biedt. De Chinese markt groeit echter niet meer zo snel als enkele jaren terug. Daardoor kan de Volksrepubliek een risico worden. In Rusland en Brazilië zijn de afzetmarkten in elkaar gestort. VW verloor er honderden miljoenen euro. 

Vrachtwagenholding

De vorming van de holding die de vrachtwagenmerken MAN en Scania overkoepelt, vordert traag. Dat probleem zou Andreas Renschler, die van Daimler naar VW overstapte, moeten veranderen. 

'Budget Car'

VW probeert al jaren in het goedkopere marktsegment mee te spelen, maar heeft nog altijd geen budgetauto op de markt. Andere spelers, zoals Renault met het succesvolle merk Dacia, zijn de Duitsers voor. Wagens voor minder dan 10.000 euro zijn populair in Europa, Azië en Zuid-Amerika, een gemiste kans dus voor VW.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud