VW vordert met lowcost-auto

©REUTERS

Volkswagen heeft een prototype klaar van zijn lowcost-auto die niet meer dan 7.500 euro mag kosten. Het design is klaar waardoor de auto eind 2016 op de markt zou moeten komen.

‘Het concept voor de auto staat is duidelijk en ook het design staat vast’, zei het hoofd van de divisie internationale ontwikkeling van Volkwagen, Hans Demant, zaterdag aan de vooravond van de start van het Autosalon van Peking. Foto's of tekeningen zijn nog niet vrijgegeven of uitgelekt.

Leveranciers

Wel is Volkswagen volgens Demant nog op zoek naar leveranciers die in staat zijn om de onderdelen voor de auto’s niet alleen in grote getalen, maar ook tegen een lage prijs te maken. ‘We zullen alle onderdelen ‘Budget Car’ in China maken’, zei Demant maar benadrukte dat het ontwerp van die onderdelen wel in Duitsland zal gebeuren. Als de raad van bestuur van Volkswagen nog deze zomer zijn fiat voor de lowcost-auto geeft, zou het model eind 2016 of begin 2017 bij de dealers kunnen staan.

Logan

Het Volkswagen-concern werkt al geruime tijd aan een goedkope auto voor opkomende markten, zoals China en India. De Duitse groep kijkt jaloers naar het Franse Renault dat zijn lowcost-Logan heeft uitgebouwd tot een van de weinige successen van de Europese massa-producenten. De goedkoopste personenauto die de Volkswagen-groep nu in zijn assortiment heeft, is het stadsautootje Up. Dochters Seat en Skoda verkopen dat model weer onder andere namen. 

De auto zou onder een nieuwe merknaam gelanceerd worden om te voorkomen dat het imago van Volkswagen, Seat of Skoda zou worden aangetast door het lowcost-model. Dat merk zou dan het dertiende zijn in de nog altijd groeiende familie van het Volkswagen-concern. Dat bestaat verder uit merken als Audi, Lamborghini, Bugatti maar ook de motorenbouwer Ducati en vrachtwagenproducent MAN.

Catalogusprijs

Dat het ontwikkelen van zo’n lowcost-auto geen sinecure is, blijkt uit de lange termijn die VW voor de ontwikkeling ervan heeft uitgetrokken. Verder is uiteindelijke catalogusprijs stapje voor stapje opgetrokken. Sprak de gedelegeerd bestuurder van VW, Martin Winterkorn, vorig jaar nog van ‘een auto die 6.000 tot 7.000 euro kost’, Demant had het zaterdag al over ‘een maximale startprijs van 7.500 euro’.

Partners

De auto zal in China gemaakt worden in samenwerking met Volkswagens partners SAIC en FAW. Die twee zouden samen op kruissnelheid zo’n 500.000 ‘Budget Cars’ per jaar moeten produceren.

3 miljoen

Goedkope auto’s in deze prijsklasse zijn zeer populair in China. Alleen al vorig jaar verlieten in China 3 miljoen auto’s in die prijsklasse de dealers. Dat is evenveel als een Europese massaproducent als PSA Peugeot Citroën er jaarlijks produceert.

Auto-analisten verwachten dat met de groei van de middenklasse in China en de rest van Azië de markt voor deze goedkope auto’s nog verder zal groeien. En wellicht is er ook een markt in Europa. Renault had zijn lowcost Logan oorspronkelijk niet bedoeld voor de West-Europese markt, maar kan nu de hoge vraag nauwelijks volgen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud