Advertentie

Weyts werkt aan legalisering Uber in Vlaanderen

©REUTERS

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) werkt aan een nieuw wettelijk kader voor taxidiensten, waarin zowel klassieke taxi’s als nieuwe spelers zoals het alternatieve platform Uber kunnen opereren.

Dat blijkt uit een presentatie die het kabinet-Weyts vorige week gaf voor de Mobiliteitsraad Vlaanderen, een adviesorgaan van onder meer werkgeversorganisaties en vakbonden. De Tijd kon de presentatie inkijken.

Weyts wil een onderscheid maken tussen standplaatstaxi’s, die op vaste locaties wachten, en straattaxi’s, die klanten meenemen als ze hun hand opsteken of op basis van een digitale overeenkomst. Dat laatste zou betekenen dat Uber in Vlaanderen legaal zijn diensten kan aanbieden.

Nieuw kader

Zowel standplaatstaxi’s als straat-taxi’s zouden een vergunning bij de lokale overheid moeten aanvragen en alle sociale en fiscale regels moeten respecteren. Met het vernieuwde juridisch kader wil Weyts de taxi aantrekkelijker maken en inspelen op de vraag naar innovatie, modernisering en flexibelere en transparante tarieven.

Aanbieders zoals Uber krijgen vrij spel om zonder enige kwaliteits- of prijsgarantie de sector kapot te concurreren.
Frank Moreels
Voorzitter socialistische transportvakbond BTB

‘Vlaanderen heeft sommige van de meest dichtgeslibde steden van Europa’, reageert Uber-woordvoerder Daniel Byrne. ‘We kijken uit naar het vooruitzicht van de hervorming die de lokale regering opzet.’ Maar de taxisector waarschuwt voor een te felle deregulering. ‘De voorstellen zijn niet slecht, maar eerlijke concurrentie is voor ons zeer belangrijk’, zegt Pierre Steenberghen, secretaris-generaal van de taxibedrijvenfederatie GTL.

De vakbonden tonen zich kritisch voor de plannen van Weyts. ‘Aanbieders zoals Uber krijgen vrij spel om zonder enige kwaliteits- of prijsgarantie de sector kapot te concurreren’, zegt Frank Moreels van de socialistische transportvakbond BTB.

Vroegste fase

De plannen zitten nog in de vroegste fase. Weyts verzamelt bij alle betrokkenen input voor een conceptnota, die hij wil voorleggen aan de Vlaamse regering. Daarna moet het plan nog door de hele wetgevende molen. Weyts wilde dan ook niet reageren op de plannen, die erg gevoelig liggen in de licht ontvlambare taxisector. ‘De gesprekken lopen en er is nog niets beslist’, zegt zijn woordvoerder.

Uber is vandaag niet actief in Vlaanderen, behalve rond de luchthaven van Zaventem. In Brussel rijden 500 chauffeurs met een limousinelicentie voor de diensten UberX en UberBlack. De app UberPOP, waarin particulieren ritten aanbieden met een gewone auto, werd in 2015 verboden door een Brusselse rechtbank.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud