netto

Wie auto beperkt verhuurt betaalt roerende voorheffing

Laurent Baeke en Alex Gaschard, twee van de zes oprichters van Caramigo. ©Thierry du Bois

Belgen die hun wagen verhuren via het autodeelplatform Caramigo, krijgen meer zekerheid over de fiscale behandeling van die inkomsten. Volgens het bedrijf is het de eerste keer dat een bedrijf uit de deeleconomie een fiscale ruling verkrijgt.

Caramigo is een Belgisch autodeelplatform dat sinds afgelopen mei operationeel is. Wagenbezitters kunnen hun voertuig via het platform verhuren aan mensen die tijdelijk een auto nodig hebben. Het systeem werkt zoals klassieke verhuurmaatschappijen, met dat verschil dat de verhuurders particulieren zijn.

‘Van bij het begin kregen we van onze verhuurders veel vragen over de fiscale behandeling van die inkomsten: moeten zij zich vestigen als zelfstandige of niet? Om daar duidelijkheid over te krijgen, zijn we zelf naar de fiscus gestapt’, zegt mede-oprichter Laurent Baeke.

Met de fiscus werd nu afgesproken dat huurinkomsten die onder bepaalde limieten blijven, fiscaal zullen worden behandeld als roerend inkomen. Er zal alleen 25% roerende voorheffing op worden ingehouden. De verhuurders moeten die inkomsten aangeven in hun jaarlijkse belastingaangifte, en ze kunnen ook de kosten aftrekken die ze gemaakt hebben om de inkomsten te verkrijgen.

Om onder die regeling te vallen, mag er maximaal één wagen verhuurd worden, voor een bedrag van maximaal 2400 euro per jaar en gedurende maximaal 60 dagen per jaar. Boven die grenzen worden de inkomsten beschouwd als beroepsinkomsten en overeenkomstig belast.

Wie zijn auto via Caramigo verhuurt, spreekt zelf een prijs af met de huurder – al hanteert de website zelf wel richtprijzen. ‘Typisch spreken we over 20 à 25 euro per dag voor kleinere wagens en 35 à 40 euro voor grotere modellen’, zegt Baeke.

Caramigo sloot met een dochtermaatschappij van Axa en met de pechverhelper Touring een contract om huurders omnium verzekering en bijstand te garanderen. Het platform is momenteel nog vooral actief in Brussel en Franstalig België. Het telt volgens Baeke al zo’n 320 voertuigen en ‘enkele duizenden’ gebruikers.

De fiscale ruling is een primeur voor ons land en kan mogelijk een precedent scheppen voor rulings van gelijkaardige diensten, zoals het kamerverhuurplatform AirBnnb. 'Voor zover we weten, zijn we wereldwijd zelfs het eerste bedrijf uit de deeleconomie dat een fiscale ruling heeft afgesloten', zegt Baeke.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud