Zelfrijdende shuttlebus maakt debuut in Gent

Olli moet bezoekers en patiënten helpen de zeshonderd meter tussen de tramhalte en het ziekenhuis te overbruggen.

Het Gentse ziekenhuis Maria Middelares pakte woensdag uit met de eerste zelfrijdende shuttlebus die vrij in het verkeer kan rijden. Al moet er wel nog altijd een begeleider aan boord, omdat de wet volledig zelfrijdende auto's nog niet toelaat.

Olli, zoals de elektrische shuttle wordt genoemd, moet bezoekers en patiënten van Maria Middelares helpen de zeshonderd meter tussen de bus- en tramhalte en het ziekenhuis te overbruggen. Met het busje heeft het Gentse ziekenhuis een Belgische primeur beet. Zelfrijdende shuttles bestaan al langer - De Lijn experimenteert er bijvoorbeeld mee op de luchthaven van Zaventem - maar Olli zou het eerste voertuig zijn dat volledig zelfstandig in het verkeer kan rondrijden.

De elektrische wagen, die zo'n 360.000 euro kost en tot acht passagiers kan vervoeren, is uitgerust met sensoren en een radar om voortdurend zijn omgeving en alle beweging errond te scannen. Als plots een kind de straat oversteekt of een auto roekeloos zijn parkeerplek uitrijdt, kan Olli daar meteen op reageren.

Militaire knowhow

De nieuwe shuttlebus werd ontwikkeld door Local Motors, het Amerikaanse bedrijf dat zes jaar geleden stuntte door als eerste een elektrische auto met een 3D-printer te fabriceren. Ook Olli is voor 80 procent uit de 3D-printer gerold.

Om het busje volledig autonoom te laten rijden werkt Local Motors samen met Robotic Research. Dat is een Amerikaans softwarebedrijf dat eerst toepassingen voor de defensiesector ontwikkelde, maar de voorbije jaren zijn actieterrein uitbreidde naar zelfrijdende wagens.

Met Olli heeft Maria Middelares een Belgische primeur vast. Volgens de woordvoerder van Local Motors, die woensdag aanwezig was in Gent, mogen we ons aan meer van die lanceringen verwachten. 'We merken bijzonder veel interesse voor dit soort zelfrijdende shuttles in België.'

De verzekeraar AG Insurance ziet in Olli een manier om nieuwe kennis op te doen over hoe je zo'n zelfrijdende wagen moet verzekeren. 'Auto's worden steeds meer uitgerust met veiligheidssystemen en op termijn ook met software die autonoom rijden mogelijk maakt,' zegt directielid Edwin Klaps. 'Dat stelt ons als verzekeraar voor enorme uitdagingen, en er zijn nog niet veel data beschikbaar waarop we ons beleid kunnen baseren. Wat als een camera of een sensor op zo'n zelfrijdende auto doldraait? Wie is dan aansprakelijk? Ook de wetgeving is nog niet helemaal mee met die nieuwe trends. De wet bepaalt nog altijd dat steeds een bestuurder van vlees en bloed aanwezig moet zijn in een zelfrijdende auto. Een project als Olli is voor ons beheersbaar genoeg en helpt ons om hier meer ervaring in op te doen.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud