Zwakke markt weegt op VW-groep

CEO Martin Winterkorn bij de nieuwe Golf - Foto Reuters

Volkswagen heeft in het derde kwartaal beduidend minder bedrijfswinst geboekt dan een jaar eerder. De Duitse autobouwer leed onder de zwakke autoverkoop in West-Europa en moest forse kortingen toekennen om kopers te lokken.

Met zijn twaalf automerken realiseerde Volkswagen een omzet van 48,8 miljard euro, 27 procent meer dan een jaar eerder. Gezien de toestand in Europa is dat volgens analisten een uitstekende prestatie. VW kan zich optrekken aan groei in de VS en China.

De bedrijfswinst (ebit) kromp in de periode juli-september echter met 19 procent tot 2,34 miljard euro. Naast de slechte West-Europese automarkt speelden ook hoge investeringen in nieuwe technieken en modellen een rol. Het bedrijfsresultaat beantwoordt wel aan de verwachtingen.

Netto verscheen een winst van 11,29 miljard euro in de boeken, een stijging met 60 procent. Dat is grotendeels te danken aan de overname van Porsche. Afschrijvingen zullen de winstbijdrage van Porsche dit jaar echter beperken, waarschuwde Volkswagen.

‘Hoewel de tijden niet gemakkelijk zijn, is het aan ons om systematisch verder te gaan op het pad dat we gekozen hebben’, zegt CEO Martin Winterkorn in een persbericht. ‘Wij blijven daarbij vasthouden aan onze ambiteuze doelstellingen voor 2012, ondanks groeiende tegenwind.’

Volkswagen behoudt zijn prognose van een stabiel bedrijfsresultaat in vergelijking met 2011. Toen boekte de autobouwer een operationele winst van 11,3 miljard euro. Na negen maanden staat de teller op 8,8 miljard.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud