Advertentie

Zware loonkostenvermindering voor Volvo Car Gent

De fabriek van Volvo Car Gent ©BELGA

De Gentse autofabriek van de Zweedse groep Volvo Cars krijgt de komende vier jaar een loonkostenvermindering van 22,6 miljoen euro. 'We leveren inspanningen, daar mag nu ook wat van Volvo tegenover staan', vindt de Gentse CD&V-politicus Veli Yüksel.

Volvo Car Gent krijgt in 2015 en 2016 telkens een loonkostenverlaging van 4,1 miljoen euro. De twee jaren nadien verhoogt dat bedrag tot 7,2 miljoen euro. In totaal gaat het dus om een loonkostenvermindering van 22,6 miljoen euro in de periode 2015-2018. Dat verklaarde minister van Economie en Werk Kris Peeters (CD&V) op een vraag van partijgenoot Veli Yüksel in de Kamer.

22,6 miljoen euro
Volvo Car Gent krijgt een loonkostenvermindering van 22,6 miljoen euro in de periode 2015-2018.

Daarnaast kan Volvo Car Gent ook rekenen op een daling van de werkgeversbijdragen die de federale regering invoert én een aantal steunmaatregelen vanuit de Vlaamse regering.

Vanuit Volvo Cars en het Chinese moederbedrijf Geely was de voorbije jaren een duidelijke boodschap dat er iets gedaan moest worden aan de hoge loonkosten in ons land.

Klare wijn

We hebben inspanningen gedaan. Daar mag iets tegenover staan van Volvo.
Veli Yüksel
Kamerlid CD&V

'Ons land heeft inspanningen geleverd. Daar mag nu ook iets tegenover staan vanuit Volvo', vindt Yüksel. Voorlopig heeft de Zweedse autobouwer enkel de concrete toezegging gedaan dat de Gentse fabriek de opvolger van de kleine Volvo V40 mag bouwen. Over opvolgers van grotere 'Gentse modellen' als de S60 en de XC60 is nog niets beslist.

'De productie in Gent zou minstens op peil gehouden moeten worden', vindt Yüksel. Hij roept Peeters op om zo snel mogelijk contact op te nemen met Volvo Cars en Geely om garanties te krijgen. 'Het wordt tijd dat Volvo klare wijn schenkt over de toekomst', zegt het Kamerlid.

XC60

Over de huidige generatie XC60 kon Peeters nog garanderen dat Gent het grootste deel van de productie kan behouden. XC60, de kaskoe van de Gentse fabriek, wordt sinds kort ook in een Chinese fabriek gebouwd. Volvo wil immers de snelgroeiende Chinese markt lokaal bedienen.

De productie van de XC60 voor de Chinese markt valt dus weg, maar Volvo Car Gent blijft de hoofdfabriek voor de XC60, verklaarde Peeters in de Kamer. De huidige XC60 zal vermoedelijk nog tot 2018 meegaan.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud