BNP Paribas Fortis bouwt kantoornetwerk sneller af

©Frank Toussaint

De bank bespreekt donderdag een verdere afbouw en verzelfstandiging van zijn kantoornetwerk op een ondernemingsraad.

Alles wijst er op dat de directie van BNP Paribas Fortis op die bijeenkomst zal aankondigen dat het een versnelling hoger wil schakelen in de stroomlijning van zijn kantoornetwerk. 'Het lijkt erop dat de bank een paar stappen wil overslaan in de planning die ze eerder had aangekondigd', zegt een vakbondsbron. 'We houden ons hart vast voor wat we te horen zullen krijgen.'

Net als alle andere financiële instellingen moet ook BNP Paribas Fortis een antwoord zien te vinden op de digitalisering. Door de opkomst van online en mobiel bankieren stappen klanten veel minder vaak de bakstenen kantoren binnen.

Kaasschaafmethode

ING België besloot zich vorig jaar op de meest radicale manier aan te passen aan die nieuwe realiteit, en wil haar kantoornetwerk tegen 2021 halveren. BNP Paribas Fortis, dat eveneens zwaar onder druk staat om in de kosten te snijden, verkoos de voorbije jaren de kaaschaafmethode.

Tussen 2013 en eind 2015 had de grootste bank van het land al 151 kantoren geschrapt van een toenmalig totaal van 938. In het kader van dat plan schrapte de bank toen ook al 1.800 banen, niet alleen op de kantoren maar ook op de centrale diensten.

Sinds begin vorig jaar loopt er een nieuwe reorganisatie - Visie 2020 - waarbij het bestaande kantoornet verder wordt uitgedund. De bank wil dat doen door een groter deel van haar netwerk in handen te geven van zelfstandige bankagenten.

Meer zelfstandige agenten

770
BNP Paribas Fortis had eind juni 769 kantoren in België.

Eind juni telde BNP Paribas 770 kantoren in ons land, 15 minder dan op het einde van 2016. Van zijn bestaande netwerk worden vandaag 259 kantoren uitgebaat door zelfstandigen. 

Dat aantal moet de komende jaren dus verder de hoogte in. Om dat mogelijk te maken, werd vorig jaar een deal bereikt met de bonden. De bank stapte af van een 'herenakkoord' waarbij maximaal 30 procent van het netwerk mocht verzelfstandigd worden. In de plaats daarvan werd bepaald dat tegen eind 2020 ruim een derde van de 6.400 kantoormedewerkers aan de slag moet zijn in een zelfstandig kantoor.

Snellere omschakeling

Dat is dus meer dan het dubbele van de 14 procent die midden vorig jaar nog aan de slag was in een zelfstandig uitgebaat BNP Paribas Fortis-kantoor. De bedoeling was aanvankelijk om die omschakeling in fases te laten verlopen: tegen eind 2017 moest 20 procent in zelfstandige kantoren werken, 25 procent tegen midden 2019 en 30 procent tegen eind 2020.

Sommige kantoorregio's willen de beste van de klas zijn en gaan veel sneller dan voorzien in de verzelfstandiging van hun netwerk

'Maar nu hebben we signalen opgevangen dat sommige kantoorregio's de beste van de klas willen zijn en veel sneller dan voorzien willen gaan in de verzelfstandiging van hun netwerk,' valt te horen bij de bonden. 'Daardoor zou de bank eind 2018 al kunnen staan waar ze eigenlijk pas tegen eind 2020 zou moeten zijn.'

Of daar ook jobs bij zullen sneuvelen, wordt voorlopig betwijfeld bij de bonden. In zijn Visie-plan dat vorig jaar van start ging, voorzag BNP Paribas Fortis wel dat er tegen 2020 in totaal 1.050 banen zullen wegvallen bij de groep. Maar daar kunnen in principe geen extra jobs bijgeteld worden. De CAO die begin dit jaar werd ondertekend bepaald immers dat er tot eind 2018 een tewerkstellingsgarantie geldt bij de bank. 'We gaan er dan ook niet van uit dat de directie ons een catastrofaal scenario zal voorleggen,' klinkt het bij de bonden. 'Daarvoor was het sociaal overleg de voorbije jaren te goed.'

Spotify

Behalve de aanpassing van de kantoorstrategie zou donderdag ook de vernieuwde bedrijfscultuur binnen BNP Paribas Fortis worden besproken op de ondernemingsraad. Begin mei besloot de bank de organisatie van zijn volledige IT-afdeling volledig te veranderen. De ongeveer 2.000-werknemers moeten daarbij werken volgens het zogenaamde Spotify-model, in kleinere, meer flexibele teams dus. 

Ook over de invoering van de nieuwe, flexibeler, manier van werken binnen de IT-afdeling wordt een stand van zaken verwacht.

'Verandering is altijd een probleem binnen een grote organisatie', zegt een bron daarover. 'Maar we horen toch een aantal negatieve verhalen over die nieuwe cultuur. Veel mensen zeggen dat ze niet meer goed weten waar ze aan toe zijn. En er bestaat blijkbaar ook steeds minder marge om nieuwe IT-toepassingen ruimschoots te testen voor ze in productie worden genomen. Met alle gevolgen vandien.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud