Banken wachten nagelbijtend op instructies coronasteun

Bankiers wachten al dagen op instructies over wie in aanmerking komt voor 'corona-steun' en wie niet. ©Sofie Van Hoof

Bijna een week nadat een steunplan werd afgesproken voor bedrijven en particulieren in nood, kunnen de banken hun klanten nog niet zeggen wie in aanmerking komt voor hulp en wie niet. 'Het blijft wachten op instructies,' klinkt het op de kantoren. Bij klanten is de verwarring groot.

Bankiers worden overspoeld met vragen van bezorgde klanten nadat de regering en de banken afgelopen zondag een noodplan voor de coronacrisis hebben uitgewerkt. Dat laat kosteloos uitstel van betaling en gewaarborgde overbruggingskredieten toe voor bedrijven en particulieren met financiƫle problemen door de coronacrisis. Maar momenteel kunnen de banken nog niet veel meer doen dan die vragen noteren.

De uitwerking van de modaliteiten van het noodplan is complex en neemt dagen in beslag.

Het wetsvoorstel, dat naast een garantieregeling van 50 miljard euro voor nieuwe kredieten voorziet in zes maanden kosteloos uitstel van kapitaal- en rentebetalingen voor getroffen bedrijven en hypotheeknemers, werd donderdag wel goedgekeurd door de Kamer.

Maar de praktische modaliteiten worden nog volop uitgewerkt door de bankenkoepel Febelfin en medewerkers van Financiƫn, een taak die al dagen in beslag neemt. Het reddingsplan blijkt zowel juridisch als operationeel een complexe operatie, en het uitwerken van de wettekst die deze steun mogelijk maakt nam al enkele dagen in beslag.

Bovendien werd binnen de bankenkoepel Febelfin afgesproken dat alle banken hetzelfde draaiboek zullen volgen als de maatregelen in werking treden. 'Als iedere bank haar eigen invulling aan de noodplannen geeft, is de chaos compleet', klinkt het. Om te vermijden dat sommige banken alsnog dat draaiboek naast zich zouden neerleggen, wil Febelfin die afspraken ook in een wet of KB zien. De uitwerking daarvan neemt andermaal tijd in beslag.

Eenvormig kader

De tijd dringt, want de maatregelen moeten begin volgende week in werking treden. Intussen wachten de banken om hun kantoorhouders en agenten precieze instructies te sturen, die dan kunnen bepalen wie voor hulp in aanmerking komt. De situatie stelt het geduld van veel kantoorhouders - en hun klanten - wel danig op de proef. 'We worden overspoeld met vragen, maar we kunnen geen antwoorden geven omdat we niets hebben gehoord van ons hoofdkwartier.'

We hebben dringend teksten nodig. Volgende week eindigt de maand en wordt het eerste kwartaal afgesloten. Dan zijn er veel aflossingen.
Een kantoorhouder

Alleen blijkt niet iedereen even geduldig, wat de verwarring er alleen maar groter op maakt. Een klant die via Belfius een aanvraag tot uitstel van betaling had ingediend omdat die door de coronacrisis halftijds werkloos was, kreeg van zijn kantoorhouder bijvoorbeeld een betaalpauze van drie maanden voorgesteld. Dat is de standaardformule die de staatsbank in precoronatijden aanbood aan wie uitstel vroeg, maar dat werd niet aan de klant meegedeeld.

'We hebben inderdaad wel al aanvraagformulieren klaar voor wie steun vraagt als gevolg van de coronacrisis', geeft de woordvoerster van Belfius mee. 'Maar we kunnen voorlopig nog niets meer bieden dan onze standaardoplossingen omdat de modaliteiten van het noodplan nog niet bekend zijn.'

Veel aflossingen

'We hebben dringend teksten nodig', benadrukt een kantoorhouder. 'Volgende week loopt niet alleen de maand ten einde, ook het eerste kwartaal wordt dan afgesloten. Dan zijn er steevast veel aflossingen.' 'Al mag je dat niet veralgemenen', nuanceert een waarnemer.

'Het is natuurlijk niet zo dat bij alle kredietdossiers de betaling gebeurt op de eerste dag van de maand. Aflossingen gebeuren op de datum waarop de kredietakte werd ondertekend, en dat kan later in de maand zijn. Ik ben ervan overtuigd dat banken wel overbruggingskredieten geven of geld terugstorten als het noodzakelijk is. Het is in hun voordeel als klanten het hoofd boven water houden.'

Verzekeringsmakelaars vragen steun

De FVF, de Federatie van Vlaamse Verzekeringmakelaars die 1.600 onafhankelijke verzekeringsmakelaars telt, ijvert er in een open brief voor dat ook zij steunmaatregelen krijgen. Verzekeringen worden als een essentiële activiteit gezien, waardoor makelaars in deze coronacrisis niet verplicht worden om hun kantoren te sluiten. 

Maar toch voelen ook de verzekeringsmakelaars de impact van de pandemie, zegt de FVF. Niet alleen komen er minder klanten over de vloer en zijn ze daardoor soms genoodzaakt hun kantoren te sluiten, ze moeten ook extra voorzorgsmaatregelen nemen voor personeel en klanten. De organisatie vraagt de Vlaamse overheid daarom de sector in het achterhoofd te houden als er wordt gesproken over de uitbreiding van eventuele hinderpremies.

De BZB, de beroepsorganisatie van de zelfstandige bankiers, gaat minder ver. 'Vandaag hebben we een enquête lopen bij onze leden om na te gaan wat de economische impact van de crisis is,' klinkt het daar. 'Maar er is een verschil tussen wie vandaag helemaal geen inkomen heeft door de crisis, en wie een verlaagd inkomen heeft. Wij behoren duidelijk tot de tweede categorie. Het is voor iedereen een moeilijke periode en we zullen allemaal een bijdrage moeten leveren. We begrijpen dat er op termijn zal moeten gekeken worden naar een oplossing. Maar in plaats van de vraag rechtstreeks aan de politieke leiders te stellen, hebben wij nu werkgroepen opgericht met de maatschappijen die onze makelaars vertegenwoordigen. Zij verwachten dat wij onze dienstverlening blijven verderzetten, misschien moeten zij met een bijkomende vergoeding over de brug komen.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud