Belfius gaat buitenland mobiel bankieren aanleren

©BELGA

De staatsbank Belfius gaat vanaf volgend jaar haar technologie van mobiel bankieren commercialiseren bij financiële instellingen in het buitenland.

Terwijl in eigen land de focus op het traditionele bankieren en verzekeren blijft, wil Belfius zich internationaal profileren als technologieleverancier of -adviseur voor banken en andere financiële spelers. CEO Marc Raisière voegt die ambitie toe aan de plannen voor de periode 2017-2021 na een studiereis rond financiële technologie (fintech) in New York en Silicon Valley.

‘Ik stelde vast dat Belfius een voorsprong heeft in IT, en meer bepaald in de operationele uitrol van onze oplossingen voor smartphone en digitaal bankieren. We hebben eerder geanticipeerd op het belang van de smartphone dan de Amerikaanse banken en staan verder qua procesmanagement. Die knowhow willen we exporteren naar het buitenland’, zegt Raisière, die vindt dat België best wat ambitieuzer mag zijn in het internationaal uitdragen van de aanwezige fintechkennis. Vanuit Azië zou er alvast interesse zijn.

Ik stel vast dat Belfius een voorsprong heeft in IT. Dat moeten we exporteren naar het buitenland.
marc Raisière
CEO Belfius

Voor Belfius zouden de consultancy-inkomsten een diversificatie van de inkomsten betekenen. Net als de hele sector is de bank op zoek naar niet-renteafhankelijke inkomsten met weinig risico. Of er een apart merk komt voor de nieuwe activiteit is nog niet uitgemaakt.

De nieuwe activiteit past in de in mei aangekondigde alliantie met het consultancybureau Accenture. Samen willen ze vanuit de ‘mobile first’-filosofie de nieuwe financiële communicatiemiddelen van de toekomst bedenken in een ecosysteem met jonge technologiebedrijfjes, dat de naam Fintech Studio kreeg. Het initiatief heeft de actieve steun van minister voor de Digitale Agenda Alexander De Croo (Open VLD). Het investeringsbudget en de directeur van Fintech Studio worden eerstdaags aangekondigd.

Belfius is ook volop in de weer met de implementatie van Lily, het platform van het Gentse bigdatabedrijf NG Data. Het doel is om op basis van de beschikbare klantgegevens de communicatie met die klant veel meer te personaliseren. ‘Op het juiste moment, via het juiste kanaal en over het juiste product’, klinkt het.

Op uitnodiging van minister Alexander De Croo (Open VLD), niet alleen bevoegd voor de Digitale Agenda maar ook voor Ontwikkelingssamenwerking, bestudeert Belfius ook een mogelijke commercialisering van zijn apps in Afrika.
De bestaande apps worden ontdaan van hun Belfius-identiteit, zodat ze ‘witte producten’ worden die Afrikaanse banken kunnen herverpakken.
Momenteel zit het project, dat samen met het adviesbureau Accenture opgezet wordt, nog in de prospectiefase, waarbij Belfius onderzoekt welke landen mogelijke markten zijn.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud