Beobank wil uw woning bewaken

Via de nieuwe abonnementsformule van Beobank kunnen huiseigenaars zich beter beschermen tegen inbrekers. ©© Roman Märzinger/Westend61/Corbis

De bankgroep lanceert een leaseformule voor inbraakbeveiliging. Ze treedt toe tot het groter wordende clubje van banken en verzekeraars die ook niet-financiële diensten aanbieden.

Vanaf 27 euro per maand kunt u via Beobank een alarmsysteem huren dat wordt beheerd door de Franse beveiligingsspecialist Euro Protection Surveillance (EPS). Een adviseur van dat bedrijf bezoekt vooraf uw woning en beslist mee welke apparatuur moet worden geïnstalleerd om inbraak of brand te melden.

De draadloze apparatuur staat in contact met een controlecentrum van EPS. Bij een alarm wordt de eigenaar gecontacteerd. Afhankelijk van het abonnement kan een agent van de beveiligingsspecialist G4S worden gestuurd. 

Naast deze formule biedt Beobank een gelijkaardige service aan voor professionele klanten als kmo's en zelfstandigen. De bank benadrukt dat je geen klant hoeft te zijn om gebruik te maken van deze nieuwe formule. 

Digitale klusjesdienst en parkeertickets

Steeds meer banken en verzekeraars bieden niet-financiële diensten aan. Afgelopen herfst had Belfius al een nieuw digitaal platform voorgesteld - Jaimy - waarmee klanten en niet-klanten makkelijker een loodgieter of schilder kunnen vinden. AG Insurance, de grootste verzekeraar van het land, werkt aan een uitgebreide service die ouderen moet helpen zo lang mogelijk zelfstandig te wonen. 

Door de lage rente zoeken banken en verzekeraars nieuwe inkomstenbronnen.

Een van de redenen waarom financiële spelers op die nieuwe diensten beginnen in te zetten is de lage rente. Die weegt al jaren op hun klassieke verdienmodel, waardoor ze nieuwe inkomstenbronnen moeten aanboren.

Op naar de 'onestopshop'

De digitalisering maakt dat financiële spelers makkelijker projecten kunnen lanceren om klanten nog meer aan zich te binden. Zo bouwen naast Belfius ook KBC, ING en BNP Paribas Fortis-dochter Hello Bank hun mobiele apps om tot 'onestopshops' waarmee een klant meer kan doen dan louter betalingen afhandelen. Denk aan een trein- of busticket kopen en een parkeerplaats betalen, maar evengoed aan extra diensten die het ondernemers makkelijker maken hun facturen te beheren.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect