Britse fintechbelofte Revolut zoekt Belgische partner

Met gebruiksvriendelijke apps om internationaal geld over te maken, wist Revolut al 5 miljoen klanten aan te trekken. ©Revolut

De ambitieuze Britse smartphonebank wil samenwerken met een Belgische bank zodat klanten in ons land niet langer een buitenlandse rekening moeten aanhouden.

Opmerkelijk, want samen met andere 'neobanks' zoals het Duitse N26 of het Britse Monzo geldt Revolut als een van de uithangborden van de nieuwe generatie digitale hemelbestormers die de klassieke banken het vuur aan de schenen leggen. Terwijl de traditionele spelers nog vasthangen aan oude IT-systemen en klassieke, dure kantoornetwerken, maken de nieuwe mobiele banken zich sterk dat hun apps sneller, goedkoper en gebruiksvriendelijker zijn. 

Voor Revolut, dat een app aanbiedt om goedkoop geld naar het buitenland over te brengen en prepaidbetaalkaarten verdeelt, gaat het alvast hard. De Britse start-up is amper vier jaar oud en verkreeg pas eind vorig jaar een Europese banklicentie via de toezichthouder in Litouwen. Maar in die korte periode groeide de groep uit tot een internationale speler met zo'n 5 miljoen klanten.

Belgische ambities

Sinds november vorig jaar is Revolut ook in België actief. In een half jaar kon het hier al 50.000 actieve gebruikers aantrekken, zegt Steven Geclowicz, de countrymanager voor België, in de marge van The Banking Scene, een congres voor bankiers in Tour & Taxis in Brussel.

Het doel is dat aantal Belgische klanten tegen eind dit jaar naar 100.000 te brengen. Om die ambitie waar te maken gaat Revolut de komende maanden ook eigen beleggingsdiensten uitrollen. Op termijn wil het ook kredieten verstrekken, zegt Geclowicz.

Buitenlandse rekeningen

In België klant zijn bij Revolut brengt wel wat praktische beslommeringen mee. Revolut is een Brits bedrijf, wat betekent dat klanten een buitenlandse rekening hebben die ze moeten aangeven in hun belastingaangifte. Geclowicz beseft dat dat een snelle groei wat kan belemmeren.

'Zeker in een moeilijke markt als België, waar klanten zich doorgaans conservatiever opstellen. Net daarom willen we zo snel mogelijk rekeningen met een Belgische IBAN-code kunnen aanbieden. Om dat mogelijk te maken gaan we wellicht een partnership afsluiten met een Belgische bank, waarlangs de transacties van onze klanten kunnen verlopen. We hebben al gesprekken gevoerd met potentiële partners. In Zwitserland werken we ook op die manier: daar heeft Revolut een samenwerking met Credit Suisse op poten gezet.'

Reputatieschade

Of de traditionele banken snel zullen toehappen, valt af te wachten. De voorbije maanden kreeg de reputatie van de fintechbelofte een stevige knauw. In maart bracht The Telegraph aan het licht dat Revolut lange tijd was tekortgeschoten bij het voorkomen van witwassen. Volgens de Britse krant zou Revolut de systemen om verdachte geldstromen op te sporen een tijd hebben uitgeschakeld. De klap kwam extra hard aan omdat het techblad Wired enkele weken voordien een vernietigend artikel had gepubliceerd over de giftige arbeidscultuur onder oprichter en CEO Nikolay Storonsky.

Van die aantijgingen klopt niets, reageert Geclowicz. 'We scannen alle in- en uitgaande transacties om na te gaan of er verdachte geldstromen zijn. We hadden daareen nieuw detectiesysteem voor geïnstalleerd, maar dat bleek ook alarm te slaan voor transacties waar  niets mis mee was. Waarop we zijn teruggeschakeld naar ons vorige systeem. Ook in die verhalen over de torenhoge werkdruk herken ik ons bedrijf niet. Natuurlijk is er druk, net zoals dat wel bij elk fintechbedrijf het geval zal zijn. Maar die druk leg ik veeleer mezelf op omdat de concurrentie in de sector zo groot is. Niet omdat die deel uitmaakt van onze bedrijfscultuur.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect