ING België pompt geld in 'big data'

Rik Vandenberghe, CEO van ING België ©BELGA

ING België gaat allianties aan met beloftevolle 'big data'-bedrijven, via het fonds SmartFin Capital van Jurgen Ingels (ex-Clear2Pay). De bank wil klant- en bankgegevens grondiger verwerken om de klant proactief voorstellen te kunnen doen.

ING België is voor 7,5 miljoen euro in het kapitaal gestapt van SmartFin Capital, een jong durfkapitaalfonds dat zich specialiseert in financiële technologie en 75 miljoen euro wil ophalen. Grootste naam achter SmartFin is costichter Jurgen Ingels, die vorig jaar cashte met de verkoop van Clear2Pay.

SmartFin heeft momenteel vier bedrijven in portefeuille, die meteen ook aangeven in welke domeinen ING brood ziet. NG Data en Ancoa zijn actief in 'big data', het verwerken van klantengegevens. SmartFin investeerde onlangs nog 1,5 miljoen euro in een kapitaalverhoging van Unified Post, een Belgische specialist in elektronische facturen en documenten. Het vierde portfoliobedrijf is multimedia-softwareontwikkelaar Divitel.

Testlab

Rik Vandenberghe, de CEO van ING België: 'Dankzij deze strategische alliantie kunnen we als eerste een blik werpen in SmartFins pijplijn van mogelijke deals. We zullen ook sneller de innovaties van de bestaande portfoliobedrijven kunnen uittesten in ons bedrijf.' De strategie doet wat denken aan wat Google op grote schaal doet: allianties aangaan met een waaier aan vernieuwende technologiebedrijven, nog zonder duidelijk commercieel doel maar met de garantie dat je in het koppeloton zit als een van de ontluikende technologieën doorbreekt.

We kunnen met 80 procent zekerheid voorspellen wie over drie maanden betalingsproblemen heeft.
Rik vandenberghe
ceo ING België

'ING wordt een testlab voor onze portfoliobedrijven', bevestigt Bart Luyten, costichter van SmartFin Capital. 'De bankwereld, met zijn logge en trage instellingen, staat voor grote technologische veranderingen. Dan moet je snel en opportunistisch kunnen zijn. Onze samenwerking biedt ING het voordeel dat ze snel kunnen schakelen.' ING België telt 2,45 miljoen klanten. De bank lanceerde, in november als eerste mobiel bankieren via een vingerafdruk, een biometrisch testproject voor de hele ING-groep.

'Fintech Valley'

Ingels kondigde eerder aan een soort 'Fintech Valley' te willen bouwen, zoals de biotechcluster in het Gentse of de mislukte Flanders Language Valley rond Lernout & Hauspie. De bedoeling is zowel gevestigde waarden, groeibedrijven als start-ups in financiële technologie fysiek samen te brengen. Die plannen worden stilaan concreet. 'We hebben al enkele mogelijke locaties op het oog', zegt Luyten. Vandenberghe: 'Via de alliantie met SmartFin krijgen we toegang tot een heel ecosysteem van bedrijfjes. Dat moet ons toelaten sneller met klantgeoriënteerde innovaties op de markt te komen.'

Wat ING precies van plan is, wil Vandenberghe nog niet kwijt. 'Er zijn partnerships op komst, waarbij we klantenbehoeften gaan invullen die breder gaan dan het financiële, maar wel aan onze business gelieerd blijven', blijft hij vaag.

Duidelijk is wel dat ING België heeft, net zoals de meeste concurrenten, 'big data' als topprioriteit aangevinkt heeft. 'Door het gebruik van de beschikbare data binnen de bank, willen we elke klant op het goede tijdstip de juiste dienst aanbieden', zegt Vandenberghe. 'Dat kan gaan om betaalveiligheid. Als we een transactie registreren met uw bankkaart om 2 uur 's nachts in Kazakstan, gaan we u bellen om te vragen of alles in orde is. We kunnen ook met 80 procent zekerheid voorspellen wie er over drie maanden betalingsproblemen zal hebben met zijn woonkrediet. Vaak weet de betrokkene dat zelf nog niet eens.'

Opt-out

Bij de grote momenten in het leven - zoals een geboorte, een huwelijk of een scheiding - zal de bank proactief contact opnemen met de klant. Schrik dat de bank zo te opdringerig overkomt, heeft Vandenberghe niet. '99 procent van de klanten appreciëren het, omdat ze er voordeel uit halen. We zullen in elk geval steeds een 'opt out' voorzien, voor klanten die de dienst niet wensen.'

De klantengegevens zullen alleen intern gebruikt worden, benadrukt Vandenberghe. ING Nederland werd begin vorig jaar bedolven onder kritiek toen een topman suggereerde dat de transactiegegevens ook aan commerciële partijen doorgespeeld konden worden. ING kwam daar snel op terug.

 

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud