Stortvloed aan financiële apps dreigt banken pijn te doen

Nieuwe regels zullen banken ertoe verplichten derde partijen toegang te verlenen tot rekeninginformatie en betaalgegevens, mits de klant akkoord gaat. ©Jonas Roosens

De vrijmaking van het betaallandschap en de opmars van jonge techbedrijfjes zetten de deur open voor veel meer concurrentie.

De banksector staat aan de vooravond van een levensgrote uitdaging. Onder de waterlijn broeden jonge technologiebedrijfjes en ook grote merken die niets met de financiële sector te maken hebben op een digitaal offensief dat de hegemonie van de klassieke banken zal aantasten.

Toegang derden

De aanjager van de betaalrevolutie is de Europese wetgeving met de cryptische afkorting PSD2 (payment services directive), die tegen begin volgend jaar in nationale wetgeving omgezet moet zijn.

De relatie tussen de bank en haar rekeninghouders zal dramatisch veranderen. Niet alle Belgische banken zijn zich daar even goed bewust van.
Jeroen Dossche
consultant capco

De richtlijn zal banken ertoe verplichten derde partijen toegang te verlenen tot rekeninginformatie en betaalgegevens, mits de klant akkoord gaat.

Die ‘third party provider’ hoeft geen bank te zijn, het kan ook een ander bedrijf zijn dat financiële diensten wil aanbieden. De Europese Commissie wil de bankkanalen openen om innovatie in het betaallandschap te stimuleren.

Betaal facturen met Facebook

Dat maakt de weg vrij voor bankoverstijgende toepassingen voor de consument, zoals een app die een overzicht maakt van al zijn rekeningen bij verschillende banken. Dat kan betekenen dat we het sociaal netwerk Facebook zullen gebruiken om onze facturen te betalen of een app van de Zweedse meubelenreus IKEA om ons financieel huishoudboekje bij te houden. Of nog: een online vergelijker kan ons bij elke tariefwijziging in realtime leiden naar het interessantste spaarboekje.

Het onderzoeksbureau Juniper verwacht dat de nieuwe spelregels de banksector zullen ontwrichten. ‘Veel derde partijen - retailers, telecombedrijven en andere verkopers - zullen hun klantenrelaties willen versterken door ook financiële producten aan te bieden.’

'Dramatische verandering'

De banken zullen mee moeten innoveren. Ze gaan verplicht worden gegevens door te geven aan nieuwe spelers.
Wien De Geyter
Secretaris-generaal van bankenfederatie Febelfin

Volgens Jeroen Dossche, vennoot bij consultant Capco, zal de relatie tussen de bank en haar rekening- houders dramatisch veranderen, en zijn niet alle Belgische banken zich daar even bewust van. ‘Als een derde partij zich met een mooie app tussen de klant en haar bank wringt, dreigt de bank het directe contact met de klant te verliezen. De grootste vrees bij de banken is dat ze gedegradeerd worden tot een inwisselbare leverancier.’

Voor Wien De Geyter, secretaris-generaal van bankenfederatie Febelfin, heeft de nieuwe richtlijn positieve en negatieve kanten.

'De nieuwe betalingsaanbieders zullen gereglementeerd zijn, wat de bescherming van de consument ten goede komt. De banken zullen mee moeten innoveren. Ze gaan verplicht worden om gegevens door te geven aan die nieuwe spelers. Op dat vlak zijn we op onze hoede. Want voor de banken is het cruciaal dat de nieuwe spelers aan dezelfde regels qua veiligheid en deugdelijk bestuur moeten voldoen.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect

Gesponsorde berichten

n