ABN AMRO moet alle klanten screenen op witwassen

ABN AMRO trekt 114 miljoen euro uit om zijn klanten beter te screenen. ©ANP XTRA

De Nederlandse bank moet op vraag van de toezichthouder de achtergrond checken van al haar particuliere klanten.

De Nederlandse centrale bank droeg ABN AMRO , de derde grootste bank van het land, onlangs op om de profielen van al haar retailklanten door te lichten en te controleren of ze zich niet bezondigen aan witwaspraktijken. ABN AMRO, nog steeds voor bijna de helft in handen van de Nederlandse overheid, trok zo'n 114 miljoen euro uit voor die operatie, leert het kwartaalverslag dat de bank woensdagochtend publiceerde. 

ABN AMRO had eind vorig jaar al maatregelen genomen om witwaspraktijken te vermijden bij zijn privatebankingtak en zijn kredietkaartdochter. 'Momenteel werken daar al 1.000 mensen op, wellicht zal hun aantal de komende jaren nog fors stijgen', zegt topman Kees van Dijkhuizen in zijn verslag.

De extra taak voor ABN AMRO zet nog eens in de verf dat de Nederlandse toezichthouders het anti-witwasbeleid van de lokale banksector fors willen bijsturen. Bijna een jaar geleden trof de Nederlandse grootbank ING nog een monsterschikking van 775 miljoen euro omdat de groep de antiwitwasregels jarenlang te laks had gevolgd. Ook Rabobank kreeg een boete opgelegd omdat het klanten te weinig controleerde op eventuele foute praktijken.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect