Absoluut recordjaar voor fraude met internetbankieren

©EPA

Oplichters konden vorig jaar 8 miljoen euro stelen door via zogenaamde phishingmails bankgegevens van hun slachtoffers te ontfutselen.

Ondanks alle preventiecampagnes blijft fraude met internetbankieren explosief toenemen in ons land. Het aantal fraudegevallen liep vorig jaar op tot 9.747, meldt de Belgische bankenkoepel Febelfin dinsdag. Dat cijfer ligt liefst drie keer hoger dan het record van 3.205 dat Febelfin een jaar eerder optekende. 

9.747
Phishing
De bankenkoepel Febelfin stelde vorig jaar liefst 9.747 gevallen van fraude met internetbankieren vast. Een verdrievoudiging in vergelijking met 2017.

De stijging is opmerkelijk, want een nieuw fenomeen kan je phishing bezwaarlijk noemen. Financiële instellingen waarschuwen al jaren dat zij nooit in een mail of via een aparte link vragen naar pincodes of paswoorden voor internetbankieren. 

Maar veel effect sorteerden die waarschuwingen dus niet. Vooral tegen het einde van het jaar trokken de phishingcriminelen een opvallende spurt. Bijna 70 procent van de gevallen van phishing die Febelfin vorig jaar constateerde, vond plaats in de laatste drie maanden van vorig jaar. 

Tweedehandssites

Dat is vooral te wijten aan het feit dat de fraudeurs hun technieken bijschaven, zegt Febelfin-woordvoerster Isabelle Marchand. De oplichters sturen niet alleen mails, maar proberen hun slachtoffers ook steeds vaker te benaderen via telefoon, sms of WhatsApp.

Ook tweedehandssites worden vaker geviseerd. Fraudeurs doen zich voor als een geïnteresseerde koper en vragen de verkoper hen 1 eurocent over te schrijven, zodat ze over de juiste naam een rekeningnummer beschikken. Via de betaallink die ze daarvoor doorsturen, wordt de slachtoffers dan gevraagd hun bankgegevens in te geven.

'Een andere populaire methode is het versturen van allerhande promoties, zoals voor tickets voor een pretpark', vult Marchand aan. 'Eigenlijk is er een constante: er wordt altijd een link verstuurd waarmee mensen wordt gevraagd hun bankgegevens te geven.'

Recupereerbaar?

'Daarnaast merken we dat de criminelen meer en meer geneigd zijn kleinere bedragen te stelen',gaat de Febelfin-woordvoerster verder. 'Zo hopen ze dat ze minder snel worden opgemerkt.' Die aanpak blijkt succes te hebben, want de oplichters slaagden er vorig jaar in meer dan 8 miljoen euro buit te maken. Een absoluut record: een jaar eerder bedroeg de schade nog 2,5 miljoen euro. De aanhoudende groei van het aantal phishinggevallen is trouwens geen typisch Belgisch fenomeen. Ook de Nederlandse banken meldden recent nog een forse stijging van het aantal fraudegevallen. 

Wat als u het slachtoffer wordt van phishing? Kunt u het gestolen bedrag recupereren bij de bank? Dat is niet altijd evident, omdat u zelf uw bankgegevens hebt vrijgegeven aan de oplichters. Maar dat wil niet zeggen dat u automatisch alles kwijt bent. 'Belangrijk is dat u eerst klacht indient bij de politie als u het slachtoffer bent geworden van dergelijke fraude', geeft Marchand mee. 'Ook de bank zal dan die klacht onderzoeken. In de praktijk merken we dat banken de schade vaak terugbetalen als uit zo'n onderzoek blijkt dat er geen sprake was van grove nalatigheid of kwade wil. Zij zijn het dus die het gros van de financiële schade opvangen.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect