analyse

Als een bankier telecomoperator wil worden

Als Belfius een beursnotering heeft, zal topman Marc Raisière zijn woorden beter moeten wikken. ©Dries Luyten

Belfius-topman Marc Raisière ziet wel wat in een toenadering tot de telecomoperator Proximus. Een dwaas idee? Of schuilt er wel degelijk een grote logica achter?

Een manager die succesvol wil zijn, moet het soms aandurven de platgetreden paden te verlaten. Hij moet out of the box kunnen denken, zoals dat heet. Marc Raisière, topman van de overheidsbank Belfius, wil laten zien dat hij uit het goede hout gesneden is. Voor hij de wisselbeker van Manager de L’Année binnenkort doorgeeft - het Franstalige magazine Trends-Tendances gaf hem begin dit jaar die onderscheiding - lanceerde hij nog gauw een straf voorstel.

Tijdens een voordracht voor een zakenclub in Brussel stelde hij wat te zien in een toenadering tussen Belfius en Proximus. Raisière zei dat hij daarover zelfs al een voorstel had gedaan aan Dominique Leroy - die hem in 2015 voorging als Manager de L’Année. Dat voorstel was daar op een koude steen gevallen. Raisière had er een blauwtje gelopen. ‘Maar ik geef het nog niet op’, verzekerde hij.

Avonturieren

Zijn idee doet in eerste instantie de wenkbrauwen fronsen. Maar het houdt steek, betoogde Raisière. Dat banken avonturieren in andere sectoren om hun activiteiten te diversifiëren en andere inkomstenbronnen aan te boren is niet nieuw. Een poos geleden gingen ze het zoeken in de verzekeringssector, bank-verzekeren was de toekomst, luidde het.

De meeste zijn daar intussen van teruggekomen. Belfius heeft wel nog een belangrijke verzekeringsdivisie. Been there, done that. Het moet dus uit een ander vaatje tappen. En volgens Raisière ligt telecom daarbij voor de hand.

De raakvlakken tussen banken en telecom- bedrijven worden groter.

Banken zitten volop in een digitale revolutie. De combinatie van het internet en de hoge vlucht die mobiele telecommunicatie heeft genomen, biedt de banken de mogelijkheid om anders te communiceren met hun klanten. Het bakstenen kantoor heeft grotendeels afgedaan. Bankier en klant spreken nu af in de digitale kiosk van de smartphone.

Banken evolueren noodgedwongen naar technologiebedrijven. Ze moeten kennis en kunde in huis halen om apps te ontwikkelen, en hun hele geïnformatiseerde backoffice te herbouwen. Fintech is nu waar de banken volop op inzetten. Zo ontstaan raakvlakken tussen een bank en een telecomoperator. Telecombedrijven hebben die technologische kennis in huis waar de banken op uit zijn, en bezitten de communicatienetwerken. Er zijn dus synergieën mogelijk, en kostenbesparingen.

Verdienmodel

De telecomspelers moeten ook op zoek naar een nieuw verdienmodel. De inkomsten uit de verhuur van vaste telefoontoestellen vallen weg, de afschaffing door Europa van de roamingtarieven voor grensoverschrijdend spraak- en dataverkeer kost hen ook flink wat.

Van eenvoudige uitbaters van een netwerkinfrastructuur schuiven de telecombedrijven op naar aanbieders van inhoud. Proximus bijvoorbeeld heeft de uitzendrechten van het Belgische eersteklassevoetbal, Telenet kocht een belang in de tv-groep SBS Belgium (Vier, Vijf). Ze kunnen nog andere stappen zetten. Waarom niet richting het aanbieden van bankdiensten?

De Franse mobiele operator Orange kocht vorig jaar de bankdivisie van de coöperatieve verzekeraar Groupama en vormde die om tot een volledig mobiele bank. Orange heeft de ambitie nieuwe inkomsten te halen uit financiële dienstverlening, en niet alleen in Frankrijk.

Investeringspact

Belfius en Proximus zijn voor de hand liggende partners. Ze hebben beide de overheid als meerderheidsaandeelhouder. En Marc Raisière en Dominique Leroy maken beiden deel uit van het keurcomité van specialisten dat het investeringspact van 30 miljard euro dat premier Charles Michel (MR) een half jaar geleden lanceerde, concreet vorm moet geven.

Raisière ziet zijn aanbod als een uitgestoken hand die Proximus maar beter aanneemt. ‘Want’, zegt hij, ‘het is voor een bank gemakkelijker om telecomdiensten te ontwikkelen dan voor een telecombedrijf om te beginnen bankieren.’ Daarin kan hij gelijk hebben. Maar het volstaat niet om Dominique Leroy te overtuigen. Vrouwelijke managers zijn over het algemeen voorzichtiger dan hun mannelijke collega’s en storten zich niet roekeloos in wilde avonturen.

Het kernmetier van een bank is het financieren van de economie.

Want ook al is het voorstel van Raisière niet compleet dwaas, het betekent niet dat het een briljant idee is. Het kernmetier van een bank is niet het bedienen van particuliere klanten, hen spaar- en beleggingsproducten verkopen en een woonkrediet verstrekken. Haar kernmetier is het financieren van de economie: in een langetermijnrelatie kredieten verschaffen aan ondernemingen en aan lokale besturen zodat die kunnen werken. Met zijn verleden als verzekeraar heeft Marc Raisière daar misschien te weinig oog voor. Want het is niet meteen duidelijk wat de meerwaarde is die een telecomoperator de bank op dat vlak kan bieden.

Banken zijn aan strenge regels onderworpen en staan onder scherp toezicht. Wat is het voordeel voor Proximus om de kapitaaleisen te moeten respecteren die voor banken gelden en om aan het waakzaam oog van de Europese Centrale Bank te worden onderworpen? Eén toezichthouder als de telecomwaakhond BIPT maakt Proximus het leven al lastig genoeg.

Dividend

En zullen de financiële markten zo’n toenadering toejuichen? Proximus is beursgenoteerd, Belfius wil volgend jaar de stap naar de beurs zetten. Het is bekend dat beleggers niet wild zijn van het combineren van uiteenlopende activiteiten in één bedrijf. Het geheel blijkt dan immers vaak minder waard te zijn dan de som van de delen.

Het was ook niet zo verstandig van Marc Raisière om met zijn droom naar buiten te komen op het moment dat de top van Belfius met de regering onderhandelt over het toekomstige dividendbeleid. De vraag van de bank om een groot deel van haar winst te mogen reserveren is legitiem, als dat geld gebruikt wordt om haar kapitaalbuffers te verstevigen of om haar verdere groei te financieren. Maar als dat geld moet dienen om een fusie met Proximus te smeden, is dat een heel ander verhaal. Dan heeft de regering geen ongelijk dat ze niet wil afzien van haar dividendrechten.

Woorden wikken

Als Belfius binnenkort naar de beurs trekt, moet topman Raisière nog wat leren. Niet alleen om beter Engels te spreken, zeker als hij het Belfius-aandeel moet gaan aanprijzen bij de Angelsaksische institutionele beleggers. Hij zal zijn woorden ook zorgvuldiger moeten wikken en twee keer nadenken voor hij in het openbaar uitpakt met wilde voorstellen voor zijn bank. De financiële markten zijn daar nogal gevoelig voor.

Een ballonnetje oplaten over een verregaande alliantie met Proximus zonder een stevige argumentatie kan de beleggersgemeenschap doen schrikken, en het Belfius-aandeel doen kelderen. Een beursnotering vereist discipline, van het bedrijf en van het management. Die discipline zal Marc Raisière moeten kunnen opbrengen, als hij de ambitie heeft om aan het hoofd van Belfius te blijven.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud