Advertentie
netto

Argenta rekent kosten aan voor loketdiensten

©Siska Vandecasteele

Verrichtingen aan het loket zijn vanaf volgend jaar niet meer gratis bij de Antwerpse spaarbank Argenta.

Afgelopen zomer had De Tijd al gemeld dat Argenta, het nummer vijf op de Belgische bankenmarkt, zijn prijsbeleid zou bijsturen om zich aan te passen aan de veranderende marktomstandigheden. Vanaf volgend jaar worden niet meer alle rekeningen gratis aangeboden, klonk het toen.

Banken passen hun tarieven geregeld aan, maar voor Argenta ligt dat gevoeliger. Kosteloze bankdiensten zijn al jaren het uithangbord van de Antwerpse spaarbank. Maandag heeft Argenta meer details vrijgegeven over het prijsbeleid dat het voortaan wil voeren. Vanaf februari heeft de bank drie spaarformules voor particuliere klanten.

De uitgebreide gratis zichtrekening, die recht geeft op een of meer betaalkaarten en ook gekoppeld kan worden aan een gratis kredietkaart, blijft bestaan. Wie zo'n rekening heeft, moet voortaan wel betalen voor verrichtingen aan het loket: 1,50 euro per overschrijving of cashopname.

1,50 euro
prijs voor loketverrichting
Wie vasthoudt aan de gratis zichtrekening van Argenta moet voortaan 1,50 euro per loketverrichting betalen.

Behalve die gratis zichtrekening biedt Argenta vanaf februari ook twee betalende formules aan, van respectievelijk 3,35 en 5,35 euro per maand. Daarbij zijn verrichtingen aan het loket wel kosteloos. Aan de rekening van 3,35 euro per maand kunnen twee kredietkaarten worden gekoppeld, met een standaardlimiet van 2.500 euro per maand.

Bij de formule van 5,35 euro per maand bedraagt die limiet 5.000 euro per maand. In dat pakket zijn ook reisverzekeringen inbegrepen, net als een dekking tegen ticketannulatie, diefstal bij geldafhaling en een aankoopbescherming.

Argenta stelt klanten volgende week het pakket voor dat het best bij hun gebruikersprofiel past. De klanten hebben dan tot 15 februari om aan hun bank mee te delen of ze dat voorstel aanvaarden of voor een andere formule kiezen. De eerste afrekening voor de betalende pakketten gebeurt op 1 maart. Klanten kunnen nadien nog veranderen van formule.

Argenta verwacht geen grote stormloop voor de betalende rekeningen. Inge Ampe, commercieel directeur bij de bank, had eerder deze zomer laten verstaan dat wellicht 85 procent van de klanten bij de huidige, gratis formule zweert. 'Maar we zagen dat een deel van onze klanten om bijkomende diensten vraagt en bereid is daarvoor te betalen', klonk het toen. Wat die extra verdiensten betreft, zegt de bank te willen focussen op wat ze haar kerntaken noemt: sparen en betalen, kredietverlening, verzekeringen en beleggen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud